Forum portalu turystyka-gorska.pl

Wszystko o górach
relacje na mapie
Regulamin forum


Teraz jest Pn paź 15, 2018 8:54 pm

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: So paź 22, 2016 9:56 pm 
Uzależniony ;-)
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt cze 17, 2008 9:44 pm
Posty: 969
Lokalizacja: Łódź
Cytuj:
Inicjatywa społeczna „Polska – Słowacja – autobusy“ prezentuje konkretny projekt najważniejszych punktów nowej polsko-słowackiej umowy międzynarodowej w dziedzinie transportu autobusowego, która umożliwi wykonywanie krótkich połączeń w głąb sąsiedniego kraju bez konieczności starania się o licencję międzynarodową.

W skrócie: polscy przewoźnicy będą mogli jeździć „jak u siebie“ nie tylko po Podhalu, ale także np. zawozić pasażerów do Suchej Hory, Orawic, w Rohacze czy słowackie Tatry Wysokie – takie połączenia będą traktowane jako krajowe – polskie. Analogicznie, słowaccy przewoźnicy będą mogli na podstawie wewnątrzsłowackich przepisów jeździć także do Chochołowa, Zakopanego czy Nowego Targu – takie połączenia również nie byłyby uznawane za międzynarodowe. Dodatkowo, słowackie i polskie samorządy będą mogły dotować takie krótkie połączenia zagraniczne. Jest to o tyle istotne, że obecne słowackie linie autobusowe prowadzące do granicy z Polską są deficytowe i są realizowane jako połączenia użyteczności publicznej, czyli dotowane przez Preszowski i Żyliński kraje samorządowe. Po wejściu w życie postulowanej umowy, obecna dotowana linia Poprad - Lysá Poľana będzie mogła zostać przedłużona np. do Bukowiny Tatrzańskiej (z kursami do Jurgowa i Białki), a linia Trstená - Suchá Hora štátna hranica po orawskiej strony będzie mogła zostać przedłużona do Chochołowa lub Czarnego Dunajca. Będzie mogła powstać także dotowana przez samorządy linia Zakopane – Sucha Hora – Oravice – Zuberec – Zverovka – na przykład jako kolejna linia funkcjonująca w systemie zakopiańskiej komunikacji miejskiej (po wejściu w życie umowy taka linia byłaby traktowana jako krajowa).

Nasze postulaty co do zasady popiera polskie Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, z inicjatywy którego już w listopadzie ma się odbyć posiedzenie polsko-słowackiej komisji międzyrządowej ds. współpracy transportowej. Na posiedzeniu strony zamierzają omówić kwestie zawarcia nowych umów międzynarodowych w zakresie transportu autobusowego i kolejowego, które pozwolą na utworzenie nowych połączeń. Obecnie bowiem pomiędzy Polską a Słowacją prawie nic nie jeździ, jeśli nie liczyć dalekobieżnych autobusów, które jednak mają minimalne znaczenie dla obsługi transgranicznego ruchu lokalnego na pograniczu. Kursy Stramy Zakopane – Poprad zostały niedawno zawieszone aż do połowy czerwca.

Słowacką wersję językową poniższej umowy przedstawiliśmy słowackim gminom z krajów Żylińskiego i Preszowskiego i co do zasady mamy ich poparcie. Niestety, nie w pełni przekonane jest słowackie Ministerstwo Transportu. Pracujemy jednak usilnie nad tym, by zmienić nastawienie urzędników w Bratysławie, którzy na nasz pogląd są nieco oderwani od rzeczywistości polsko-słowackiego pogranicza. Na naszą prośbę interpelację w tej sprawie wystosował poseł OlaNO Jozef Viskupič, który będzie jeszcze interweniował w tej kwestii. Poniżej – projekt najważniejszych postanowień umowy.

Niektóre postanowienia umowy transportowej między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Słowacką w dziedzinie transportu autobusowego na pograniczu (projekt).

1) Definicje podstawowych pojęć użytych w umowie.
a) Krótkie połączenie transgraniczne – połączenie autobusowe, które realizuje przewoźnik z kraju A (Polska lub Słowacja), które przekracza granicę państwową maksymalnie do 30 km od granicy, przy czym odcinek 30 km liczy się po trasie kursowania autobusu.
b) Państwo przewoźnika – państwo, w którym działa i jest zarejestrowany przewoźnik i według przepisów którego jest realizowane krótkie połączenie transgraniczne
c) Państwo goszczące – państwo, do którego kursuje krótkie połączenie transgraniczne zgodnie z a)
2) Linie autobusowe łączące Polskę i Słowację są uznawane za połączenia wewnątrzkrajowe również w przypadku, gdy dochodzą maksymalnie do 30 km za granicę państwową. W takim przypadku na prowadzenie takiej linii nie jest wymagana międzynarodowa licencja ani koncesja i w odniesieniu do takiego połączenia obowiązują wszystkie regulacje, które odnoszą się do wewnątrzkrajowych linii autobusowych według ustawodawstwa państwa przewoźnika. Takie linie są na potrzeby tej umowy nazywane „krótkimi połączeniami transgranicznymi“
3) Przewoźnik, który chce otworzyć krótkie połączenie transgraniczne, może bezpłatnie zatrzymywać się na publicznych przystankach w państwie goszczącym.
4) W przypadku, gdy przygraniczny samorząd (VÚC – kraj samorządowy, obec, powiat, gmina, województwo) współfinansuje albo reguluje funkcjonowanie linii autobusowych traktowanych jako linie użyteczności publicznej lub podobne, może w ten sposób organizować transport publiczny nie tylko na swoim terenie, ale może także dbać o zapewnienie transportu na odcinku do 30 km za granicą państwa na terenie sąsiedniego kraju i dofinansowywać takie linie.
5) Samorządy oraz ich związki mogą finansować krótkie połączenia transgraniczne w celu wspierania wzajemnych kontaktów mieszkańców pogranicza, zapewnienia dojazdu do pracy i szkoły do sąsiedniego kraju, a także w celu wspierania turystyki transgranicznej oraz odciążania dróg od indywidualnego transportu samochodowego na rzecz komunikacji publicznej, zwłaszcza na wrażliwych z punktu widzenia ochrony przyrody obszarach górskich na pograniczu, np. w sąsiedztwie parków narodowych, krajobrazowych i innych form ochrony przyrody.
6) Przy wyznaczaniu rozkładów jazdy połączeń autobusowych funkcjonujących w reżimie połączeń użyteczności publicznej lub regulowanych w inny sposób (np. Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Powiatu lub Województwa lub analogiczny dokument), samorządy i przewoźnicy muszą wziąć pod uwagę rozkłady jazdy w sąsiednim państwie i są zobowiązane w miarę możliwości skoordynować je w taki sposób, by umożliwić dogodną przesiadkę z polskiego autobusu lokalnego na słowacki lub odwrotnie.
7) Strony stworzą warunki do organizacji wspólnych polsko-słowackich linii autobusowych na pograniczu, finansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz budżetów państwowych Rzeczpospolitej Polskiej i Republiki Słowackiej, w celu stworzenia dobrze funkcjonującego systemu transgranicznej komunikacji publicznej.


Jest to wstępny projekt niektórych postanowień nowej umowy, który z oczywistych powodów wymaga korekty językowej i prawnej oraz konsultacji eksperckiej. Jednak już ta wstępna wersja jest dobrym punktem wyjścia dla dalszych prac i rozmów. Komentarze proszę kierować na: kuba.loginow@gmail.com

Powyższy projekt został stworzony przez aktywistów polsko-słowackiej inicjatywy społecznej „Polska – Słowacja – autobusy“. Nasze starania o polepszenie autobusowej komunikacji publicznej poparło na Facebooku już ponad 2000 osób. Pozytywnie do tych pomysłów odniosło się większość starostów i primatorów słowackich przygranicznych miast i obci (gmin), do których się zwróciliśmy, w żadnym przypadku nie spotkaliśmy się z negatywną reakcją na tym poziomie samorządu. Zwracamy się z prośbą również do władz polskich gmin, powiatów i województw przygranicznych, aby poparli nasze starania o zawarcie nowej umowy polsko-słowackiej, z zastrzeżeniem, że przedstawiony powyżej wariant jest wstępną wersją – punktem wyjścia dla dalszych prac i dyskusji nad szczegółowymi rozwiązaniami.

Wesprzeć nas można również na Facebooku, wysoka ilość „lajków“ naszej strony społecznościowej będzie pośrednio świadczyć o wysokim poparciu społecznym dla idei zawarcia nowej polsko-słowackiej umowy w dziedzinie transportu autobusowego na pograniczu. Adres strony: http://www.facebook.com/polskaslowacja





żródło: http://porteuropa.eu/slowacja/polska-sl ... kiej-umowy


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: So paź 22, 2016 11:28 pm 
Słowaccy przewoźnicy będą uprzywilejowani bo dojadą do Zakopanego, natomiast polscy maksymalnie do Tatrzańskiej Łomnicy.

Podobnie od strony Zachodnich, polscy przewoźnicy nie dojadą do Zverovki.


Góra
  
 
PostNapisane: N paź 23, 2016 7:23 am 
Uzależniony ;-)
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt cze 17, 2008 9:44 pm
Posty: 969
Lokalizacja: Łódź
Słowacy oleją Zakopane. Za małe będzię zainteresowanie. Jak otworzą to do Nowego Targu i to przez Jurgów


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pt paź 28, 2016 6:49 am 
Swój

Dołączył(a): Pt mar 15, 2013 12:27 pm
Posty: 71
Lokalizacja: Bydgoszcz
Z jednej strony fajnie bo będąc w Zakopcu wreszcie by było można sensownie dojechać bez samochodu na Słowację. Ale z drugiej wielką zaletą słowackich Tatr jest brak polskich tłumów które docierają do Zakopanego i za nic w świecie nie chciałbym ich zobaczyć po południowej stronie Tatr. A że polscy przewoźnicy nie dojeżdżaliby do Zwierowki to chwała Bogu, już sam fakt większej ilości ludzi w spokojnym Zubercu jest trudny do wyobrażenia.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pt paź 28, 2016 10:58 am 
Stracony

Dołączył(a): Wt sie 07, 2012 8:56 pm
Posty: 3651
Lokalizacja: Łódź
tomasz01 napisał(a):
brak polskich tłumów które docierają do Zakopanego

Tam nie będzie tłumów podobnie jak teraz nie ma w Dol. Białej Wody. Za to ci co nie jeżdżą własnym samochodem być może wreszcie mieli by jak dogodnie dojechać i wrócić.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pt paź 28, 2016 1:35 pm 
Swój

Dołączył(a): Pn lip 25, 2016 11:28 am
Posty: 69
Taki transport "otwiera" kilka wariantów szlaków. Rano autobusem na Słowację i powrót z buta do Polski.

Jednak wiedząc jakie problemy co roku miał właściciel "Strama" z odnowiem licencji w słowackim ministerstwie transportu nie wróżę temy przedsięwzięciu żadnego powodzenia :(


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N paź 30, 2016 1:28 pm 
szach_mat napisał(a):
Słowacy oleją Zakopane. Za małe będzie zainteresowanie. Jak otworzą to do Nowego Targu i to przez Jurgów

W sezonie wakacyjnym akurat zainteresowanie jest duże i jeśli będzie kasa do wyciągnięcia to raczej nie oleją Zakopanego zwłaszcza jeśli będą mogli jeździć na całej trasie w Słowacji, a polscy przewoźnicy nie. Natomiast kursy do Nowego Targu to opłacalne będą tylko w dni, w które będzie targ. W pozostałe dni może być różnie.

tomasz01 napisał(a):
A że polscy przewoźnicy nie dojeżdżaliby do Zwierowki to chwała Bogu

Ale za to będą do Zverowki dojeżdżali słowaccy przewoźnicy kursujący z Zakopanego 8)

uhcybZ napisał(a):
Jednak wiedząc jakie problemy co roku miał właściciel "Strama" z odnowiem licencji w słowackim ministerstwie transportu nie wróżę temy przedsięwzięciu żadnego powodzenia

Wróżyć nie musisz wystarczyło przeczytać tekst ze zrozumieniem. Chodzi właśnie o to, że licencja nie będzie potrzebna.
Nie przejść to może właśnie ze względu na sprzeciw polskich przewoźników, którzy w tym wypadku będą nieco dyskryminowani w porównaniu do przewoźników słowackich. Dodatkowo zwiększy się konkurencja także na trasach w Polsce, a to już polskim przewoźnikom od dawna zarabiającym wyłącznie na trasach w Polsce może się bardzo nie spodobać. Tu chodzi o pieniądze więc o korzyściach dla turystów żaden przewoźnik nie będzie myślał 8)


Góra
  
 
PostNapisane: Pn paź 31, 2016 1:54 pm 
Swój

Dołączył(a): Pn lip 25, 2016 11:28 am
Posty: 69
Berza napisał(a):
wystarczyło przeczytać tekst ze zrozumieniem

Aż mnie korci poprosić Cię byś mnie oświecił co i jak zrozumiałem, ale szkoda mi czasu na jałową dyskusje :) Wszak i tak wiesz lepiej :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pn paź 31, 2016 3:53 pm 
Cytuj:
umożliwi wykonywanie krótkich połączeń w głąb sąsiedniego kraju bez konieczności starania się o licencję międzynarodową.


uhcybZ napisał(a):
wiedząc jakie problemy co roku miał właściciel "Strama" z odnowiem licencji w słowackim ministerstwie transportu nie wróżę temy przedsięwzięciu żadnego powodzenia


:lol:


Góra
  
 
PostNapisane: Śr lis 02, 2016 11:35 am 
Swój

Dołączył(a): Pn lip 25, 2016 11:28 am
Posty: 69
Tylko żeby byłe bez to albo MT musi wydać zgodę, albo wręcz trzeba zmienić ustawę. Wcześniej zwróciłem uwagę, że ministerstwo jest problemem dla przedsięwzięcia - a nie licencja /lub jej brak/.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Cz lip 05, 2018 9:39 am 
Stracony

Dołączył(a): Wt sie 07, 2012 8:56 pm
Posty: 3651
Lokalizacja: Łódź
Nie chciałam póki co otwierać nowego tematu.
Są prowadzone rozmowy o 2 nowych szlakach w tym o szlaku z Roztoki do Białej Wody.
http://portaltatrzanski.pl/aktualnosci/ ... trach,1031


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pn lip 09, 2018 5:08 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sty 13, 2005 2:03 pm
Posty: 9706
Lokalizacja: Poznań
Mam nadzieje, że szlak na Wrota Chałubińskiego nie uda się otworzyć. To by była masakra dla Stawów Ciemnosmreczyńskich.
Z Roztoki jak najbardziej sensowny.

_________________
Tatrzańskie szlaki ...


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Pn lip 09, 2018 5:34 pm 
Kombatant

Dołączył(a): Pt cze 22, 2012 7:38 pm
Posty: 478
Lokalizacja: siem-ce; m-ce
tomek.l napisał(a):
Mam nadzieje, że szlak na Wrota Chałubińskiego nie uda się otworzyć.

Ja też. Już prędzej bym zrozumiał, gdyby ktoś wyznakował podejście na Baranią Przełęcz, bo tam i tak tłum napiera.

Pamiętacie pomysł stworzenia ferraty, gdzieś na grani w Tatrach? Ktoś już nawet nanosił na mapę jej przebieg przez Mały Lodowy. To dopiero była abstrakcja.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: So lip 14, 2018 2:49 pm 
Przypadek beznadziejny

Dołączył(a): Cz maja 02, 2013 1:05 pm
Posty: 1570
WILCZYCA napisał(a):
Nie chciałam póki co otwierać nowego tematu.
Są prowadzone rozmowy o 2 nowych szlakach w tym o szlaku z Roztoki do Białej Wody.
http://portaltatrzanski.pl/aktualnosci/ ... trach,1031


O przejściu Roztoka - Biała Woda mówi się od lat 90-tych, w tym o mostku. Skoro przejścia nie ma to widocznie Słowacy teog nie chcieli i wątpię by to się zmieniło. To są uwarunkowania polityczne i strategiczne ;-). Chociaż szkoda, to bądźmy realistami.

Wrota- Smreczyńskie - i tak tam ludzie chodzą (przyznaje nieliczni). Czy reaktywacja szlaku coś by istotnie zmieniła? Wątpię, bo to jest jednak dłuższa trasa (zaczynać w Palenicy, kończyć na przystanku po slowackiej stronie) i tłumów tam nie będzie. Alternatywny powrót do Polski to przez Kasporwy Wierch, ale to też wymaga kondycji do całodziennego chodzenia i dwóch konkretnhch podejść.
Co innego gdyby równoczesnie z możnością przejścia na słowacką strone przez Wrota Chałubińskiego dodano przejście z Gładkiej Przełeczy do 5 stawów - wtedy pewnie byłoby wielu amatorów legalnego zamknięcia takiej pętli.

W zejście z Wrót Chałubińskiego na strone południową też (niestety) nie wierze - z tego samego względu - Słowacy będą się bali "zaanektowania" tego rejonu przez Polaków, bo dla nich to bardzo odległe zakątki Tatr, trudniej dostępne od ich strony.

_________________
"Ostrożnie, tam przepaść!", Maria Bandrowska, 27 lipca 1914 r.
"Przypominamy, że w górach podobnie jak na nizinach po zachodzie słońca robi się ciemno" - Moko, 2017


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Cz sie 02, 2018 9:50 am 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So lis 10, 2007 8:21 pm
Posty: 3304
Lokalizacja: Kraków
http://www.radiokrakow.pl/wiadomosci/aktualnosci/nie-ma-chetnych-na-obsluge-polaczen-autobusowych-miedzy-polska-a-slowacja/
Cytuj:
Pierwszy przetarg ogłoszony przez Urząd Marszałkowski nie znalazł żadnego zainteresowania wśród przewoźników. Urzędnicy nie składają broni i zapowiadają kolejny. Na razie nie wiadomo, kiedy zostanie ogłoszony kolejny przetarg. To kolejna zmiana terminu uruchomienia połączeń na granicy Polski i Słowacji. Początkowo dwie linie miały wystartować na początku lipca. Teraz działacze promujący komunikację autobusową między Podhalem a Słowacją mówią już tylko o jednym połączeniu międzygranicznym.

Drugim nie są zainteresowani lokalni samorządowcy. Urząd Marszałkowski chce, by połączenie na trasie z Zakopanego do Suchej Hory przez Kościelisko, Witów i Chochołów pojawiło się jeszcze do końca roku. Z połączenia nie będą korzystać jedynie turyści, ale także lokalni mieszkańcy.

Koszty obsługi autobusu na Słowację pokryją wspólnie: Urząd Marszałkowski, powiat tatrzański i nowotarski, miasto Zakopane oraz gminy Kościelisko i Czarny Dunajec.

_________________
https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BBagiew_(organizacja)


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: Cz sie 02, 2018 2:47 pm 
Uzależniony ;-)

Dołączył(a): N wrz 11, 2005 1:39 am
Posty: 1346
Lokalizacja: Zamość
Czyli te autobusy nie ruszą od sierpnia? Szkoda :(

_________________
A my zmieniliśmy jawę w sny
Jesteśmy jak rosa, jak pył!
Ukradliśmy siłę gwiazd
I dla nas zatrzymał się czas


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL