Forum portalu turystyka-gorska.pl

Wszystko o górach
portal górski
Regulamin forum


Teraz jest Cz cze 27, 2024 8:55 am

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 159 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: Cz lut 26, 2009 6:05 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sty 13, 2005 2:03 pm
Posty: 11092
Lokalizacja: Poznań
Projekt ustawy o ratownictwie i bezpieczeństwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich
http://www.bip.mswia.gov.pl

_________________
Tatrzańskie szlaki..


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Cz lut 26, 2009 6:21 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn wrz 01, 2008 8:10 pm
Posty: 4694
Za zapewnienie warunków bezpieczeństwa osób uprawiających rekreację
ruchową, sport i turystykę na zorganizowanych terenach narciarskich odpowiadają zarządzający tymi terenami.


czyli TPN w końcu zacznie odśnieżać szlaki? :)

_________________
http://3000.blox.pl/html

"Listy z Ziemi" Twaina: poszukaj, przeczytaj... warto


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Cz lut 26, 2009 6:25 pm 
Uzależniony ;-)
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt sie 31, 2007 10:13 pm
Posty: 724
Lokalizacja: Kraków
I sypać solą. Z helikoptera. A w lecie magnezją, żeby się ręce na skałach nie ślizgały :P


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt lut 27, 2009 6:05 pm 
ban
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr cze 20, 2007 7:11 pm
Posty: 5248
Przed chwilą był wywiad z Adamem Rapackim. Ta ustawa wprowadza odpłatnośc za akcje ratownicze w górach.

_________________
www.grupabieszczady.pl
www.unitra.bieszczady.pl
www.lesko-ski.pl
http://bieszczadzkieforum.pl/mapy-przew ... u-f13.html


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt lut 27, 2009 8:22 pm 
Przypadek beznadziejny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt kwi 13, 2007 2:13 pm
Posty: 1586
Lokalizacja: Wrocław / Polanica Zdrój
lucyna napisał(a):
Przed chwilą był wywiad z Adamem Rapackim. Ta ustawa wprowadza odpłatnośc za akcje ratownicze w górach.


eee ? Czyli jak jestem ubezpieczony, to i tak place za akcje ratunkowa ? :/.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt lut 27, 2009 8:46 pm 
Przypadek beznadziejny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt kwi 13, 2007 2:13 pm
Posty: 1586
Lokalizacja: Wrocław / Polanica Zdrój
dziennik.pl napisał(a):
Koniec z bezkarnym schodzeniem ze szlaku, wspinaczką w butach na obcasach i równie bezmyślnymi pomysłami turystów. Za akcje ratunkowe w górach spowodowane głupotą lub brakiem ekwipunku zapłacą nieostrożni wycieczkowicze - przewidują zmiany w przepisach.
czytaj dalej...
REKLAMA

"Ktoś, kto wybierze się na wycieczkę szlakiem nad Morskie Oko w nieodpowiednim obuwiu, raczej nie musi się niczego obawiać, najwyżej skręcenia kostki. Przepisy dotyczą skrajnych zaniedbań" - mówi Jan Krzysztof, naczelnik straży ratunkowej TOPR, który brał udział w pracach nad zmianami w ustawie o ratownictwie w górach.

Gdy wejdą w życie, turyści będą musieli zwrócić koszty akcji ratunkowych w kilku przypadkach: jeśli spowodowali wypadek przez brak odpowiedniego ubioru, sprzętu, gdy złamali regulamin korzystania z tras narciarskich i szlaków oraz byli fizyczne nieprzygotowani do wspinaczki.


"Chodzi o zachowanie zdrowego rozsądku. Mamy nadzieję, że to zwiększy bezpieczeństwo ludzi, którzy powinni wreszcie zrozumieć: najwięcej zależy od nich samych" - mówi Jan Krzysztof. Według ratownika większość z 2 tysięcy akcji, w których uczestniczył TOPR w 2008 r., to wyjazdy do wypadków zawinionych przez turystów.

Podobne rozwiązania z powodzeniem funkcjonują już w większości krajów Unii Europejskiej. "Ich władze dawno wyszły z założenia, że podatnicy nie powinni ponosić kosztów akcji ratunkowych, które są konsekwencją nieodpowiedzialności ludzi" - mówi Jacek Kliszcz, prezes Stowarzyszenia Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych.

Aby nie pokrywać kosztów akcji, które mogą sięgać nawet kilkunastu tysięcy złotych, będzie można wykupić specjalne ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków. Dostępne na rynku polisy kosztują 30 - 50 zł za siedmiodniowy pobyt w górach całej Europy. Jednak według przedstawicieli branży ubezpieczeniowej oferta obejmująca Polskę powinna być dużo niższa. Ale uwaga - odszkodowanie nie zostanie wypłacone, jeśli do wypadku doszło przez rażące zaniedbania ze strony turysty.


Jakie to głupie, az ręce opadaja. Ludzie i tak beda pchac sie w góry w szpilkach czy sandałach.
A jak ktos doswiadczony pojdzie, z rakami,czekanem i kaskiem, wywroci sie albo zwinie go lawina, to bedzie jego wina bo nie mial: kurtki puchowej, lotnej, drugiego czekana blablabla bla.
Ciekawe w jaki sposob beda oceniać czego brakowało w sprzęcie albo jak zawiniłem :/.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt lut 27, 2009 8:56 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn wrz 01, 2008 8:10 pm
Posty: 4694
Pewnie powstanie policja gorska do spraw wykroczeń powyżej 1000 m.n.p.m, oraz funkcja prokuratora-taternika...

_________________
http://3000.blox.pl/html

"Listy z Ziemi" Twaina: poszukaj, przeczytaj... warto


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt lut 27, 2009 9:43 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn mar 05, 2007 8:49 pm
Posty: 6331
Lokalizacja: Kraków
Ali7
Nie wywołuj macapa z lasu :wink:


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt lut 27, 2009 10:32 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sty 13, 2005 2:03 pm
Posty: 11092
Lokalizacja: Poznań
Zasadniczo nie podoba mi się to:

Cytuj:
Art. 4. Do obowiązków osób uprawiających rekreację ruchową, sport i turystyk w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich należy w szczególności:


Cytuj:
1) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w poszczególnych dziedzinach rekreacji ruchowej, sporcie i turystyce w celu ochrony
własnego życia, zdrowia i mienia oraz życia, zdrowia i mienia innych
osób;
Jakieś ogólniki. Jakich zasad? Gdzie są te zasady przedstawione?
Cytuj:
4) zapoznanie się oraz dostosowanie swoich planów aktywności do posiadanych umiejętności i do aktualnych warunków atmosferycznych,
prognozy pogody, komunikatu lawinowego dla danego obszaru i
zastosowanie się do zaleceń i ograniczeń wynikających z ogłoszonego
stopnia zagrożenia lawinowego oraz z panujących i przewidywanych warunków atmosferycznych;
Znowu coś, co nie da się określić. Dla jednych plany będą adekwatne do pogody dla innych nie. Jedni będą uważali, że ich umiejętności są wystarczające inni nie.
Cytuj:
5) użytkowanie ubioru i sprzętu odpowiedniego do rodzaju podejmowanej aktywności, sprawnego technicznie i zgodnie z jego przeznaczeniem, z tym, że dzieci do lat 14 przebywające na zorganizowanych terenach narciarskich powinny posiada kask;
Znowu ogólniki, których nie da się jednoznacznie określić. Kto określi jaki sprzęt i ubiór jest odpowiedni? Gdzie to jest zapisane?

Wszystko to jest niejasne, nieokreślone jednoznacznie. A jak do tego podejdzie ubezpieczyciel i zacznie to rozumować po swojemu to się nagle może okazać, że ubezpieczenie NNW nie działa bo nie przestrzegało się niektórych punktów tej ustawy.

Pakowanie do ustawy rzeczy, których nie da się jednoznacznie określić jest dla mnie bezsensem. I może być szkodliwe.
Żeby nie było tak jak w brytanowym przykładzie. Ktoś pójdzie w góry w softshellu. Coś się stanie. Będzie potrzeba akacja ratunkowa. A potem nagle ktoś mu zarzuci, że powinien być wtedy nie w softshellu tylko w puchówce? I odpowiedzialność spadnie na gościa w softshellu a dodatkowo ubezpieczyciel powie mu, że nie przestrzegał ustawy i odszkodowania nie będzie.
A wszystko dlatego, ze ustawa mówi o odpowiednim ubiorze bez określenia definicji odpowiedniego ubioru.
No chyba, że będą dodatkowe rozporządzenia. Ale Projekt na razie ich nie wymienia.

_________________
Tatrzańskie szlaki..


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt lut 27, 2009 10:54 pm 
Przypadek beznadziejny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt kwi 13, 2007 2:13 pm
Posty: 1586
Lokalizacja: Wrocław / Polanica Zdrój
tomek.l napisał(a):
Zasadniczo nie podoba mi się to:


Właśnie o to mi chodzi, nic nie jest sprecyzowane.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt lut 27, 2009 11:05 pm 
ban
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr cze 20, 2007 7:11 pm
Posty: 5248
Jestem ciekawa ile kosztuje roczne ubezpieczenie?

_________________
www.grupabieszczady.pl
www.unitra.bieszczady.pl
www.lesko-ski.pl
http://bieszczadzkieforum.pl/mapy-przew ... u-f13.html


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt lut 27, 2009 11:09 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sty 13, 2005 2:03 pm
Posty: 11092
Lokalizacja: Poznań
57,50 Euro w OEAV + 7 Euro dodatkowe ubezpieczenie wypadkowo-rentowe

_________________
Tatrzańskie szlaki..


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt lut 27, 2009 11:11 pm 
Stracony

Dołączył(a): Śr wrz 19, 2007 8:59 pm
Posty: 18072
Lokalizacja: Zachodnie Pomorze/Poznań
tomek.l napisał(a):
No chyba, że będą dodatkowe rozporządzenia. Ale Projekt na razie ich nie wymienia.
_________________


W projekcie na końcu jest napisane, że Minister Administracji i Spraw Wewnętrznych ma wydać przepisy wykonawcze. Moje gratulacje dla tych, którym to zlecą bo to niewykonalne (tak jak to już TomekI napisał). Oczywiście Sejm to klepnie a Minister komuś zleci i powstanie kolejny bubel - tym razem w randze Rozporządzenia.

Natomiast gdzie w ty projekcie jest napisane, że za zawinione przypadki trzeba będzie płacić to naprawdę nie wiem a CZYTAŁEM CHYBA ZE CZTERY RAZY. No chyba, że już tak niedowidzę.

_________________
Mój kanał na YouTube: https://studio.youtube.com/channel/UC7G ... DING%22%7D
Zapraszam


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt lut 27, 2009 11:14 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn wrz 01, 2008 8:10 pm
Posty: 4694
dobrze, że nie byłem osamotniony - w pierwszym linku nic takiego nie było do znalezienia - wolna interpretacja czy blok na urzędowy bełkot?

_________________
http://3000.blox.pl/html

"Listy z Ziemi" Twaina: poszukaj, przeczytaj... warto


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt lut 27, 2009 11:18 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14900
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
Ustawa - dokładnie ten punkt 4 - nie podoba mi się, ale nie demonizowałbym, może lepiej bym się czuły gdyby jednak w miejsce "sporty" napisano "...sporty (w tym ekstremalne sporty górskie)", byłoby jaśniej, że w ogóle w góry wolno np. zimą chodzić, a w Jurze się wspinać
Jest pewnie jak napisali TOPRowcy - przy ocenie czy ktoś zawinił czy nie będzie decydował "zdrowy rozsądek". Nie da się przecież napisać ustawy która szczegółowo wymienia na jakie sposoby można w górach ryzykować. Inna rzecz że to oznacza de facto oddawanie przypadków pod ocenę GOPRu/TOPRu a to już mi się mniej podoba.
Aż mi przyszło na myśl że równie dobrze możnaby napisać
"w celu rozstrzygnięcia czy dana osoba ryzykowała nadmiernie GOPR będzie zakładał ankietę na portalu turystyka-gorska.pl, wynik głosowania przesądza". Koniecznie potrzebna opcja "Krowa cie wysrała".
Co do ubezpieczeń - sądzę że nic się nie zmieni - bezpieczniej będzie wybierać ubezpieczycieli "górskich" to znaczy takich gdzie nie powiedzą ci nagle "No ale pan poszedł w góry w deszczu!", ale tak w zasadzie jest i teraz. Umowa ubezpieczenia jest umową z ubezpieczycielem, oczywiście byłby problem jeśli by się okazało że w OWU stoi że odszkodowaniem nie są objęte przypadki łamania prawa.

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt lut 27, 2009 11:20 pm 
Kombatant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt lip 01, 2008 11:36 pm
Posty: 447
Lokalizacja: Wrocław
Mnie z kolei bardziej ciekawi co innego - czy w rezultacie prac nad tym tematem nadejdzie wreszcie dzień, kiedy funkcjonowanie GOPR i TOPR przestanie być uzależnione od dobrej woli sponsorów i darczyńców.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt lut 27, 2009 11:22 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14900
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
Markiz napisał(a):
Natomiast gdzie w ty projekcie jest napisane, że za zawinione przypadki trzeba będzie płacić to naprawdę nie wiem a CZYTAŁEM CHYBA ZE CZTERY RAZY.

Markiz - w sumie - słuszna uwaga. :lol:

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: Pt lut 27, 2009 11:37 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sty 13, 2005 2:03 pm
Posty: 11092
Lokalizacja: Poznań
Markiz napisał(a):
W projekcie na końcu jest napisane, że Minister Administracji i Spraw Wewnętrznych ma wydać przepisy wykonawcze
No to faktycznie ciekawe jak z tego wybrnie. Np. z określeniem jakie plany są adekwatne do umiejętności i pogody.
Markiz napisał(a):
Natomiast gdzie w ty projekcie jest napisane, że za zawinione przypadki trzeba będzie płacić to naprawdę nie wiem a CZYTAŁEM CHYBA ZE CZTERY RAZY. No chyba, że już tak niedowidzę.
Też tego nie widzę w projekcie.
To widać jakaś interpretacja prawnika lub dziennikarza z któregoś z tych artykułów.
Normalna rzecz. Media straszą i przekręcają.

A tak w ogóle to prawo powinno być konkretne, bez możliwości dowolnej interpretacji. A nie oparte na wierze w zdroworozsądkowe myślenie jakiejś jednostki, która te prawo później ma egzekwować.

_________________
Tatrzańskie szlaki..


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So lut 28, 2009 1:15 am 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14900
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
tomek.l napisał(a):
A tak w ogóle to prawo powinno być konkretne, bez możliwości dowolnej interpretacji. A nie oparte na wierze w zdroworozsądkowe myślenie jakiejś jednostki, która te prawo później ma egzekwować.

To nie dokładnie chyba tak jest. Prawo zawiera całą masę przepisów opartych o zdania ogólne i bardzo dobrze, bo właśnie nie da się przepisami określić wszystkich możliwych życiwoych przypadków.
Uważam że ustawę znacznie poprawiłoby poprostu usunięcie całego punktu 4, bo poprzedzający punkt 3 zawiera ogólny ale bardzo dobry zapis o odpowiedzialności za wyrządzone szkody na zasadach KC.
Punkt 4 jest jego niepotrzebnym i potencjalnie bardzo szkodliwym psuciem
słusznej i wystarczającej zasady z punktu 3.

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So lut 28, 2009 9:20 am 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So kwi 09, 2005 8:09 pm
Posty: 3665
Lokalizacja: Poznań (spod Moraskiej Góry)
grubyilysy napisał(a):
punkt 3 zawiera ogólny ale bardzo dobry zapis o odpowiedzialności za wyrządzone szkody na zasadach KC.
To przecież swoiste kuriozum. Z kodeksu cywilnego każda osoba fizyczna czy instytucja z osobowością prawną może wnieść pozew o odszkodowanie i nie potrzeba do tego specjalnych ustawy. Od dawna też istnieje odpowiedzialność karna za wyrządzone szkody, jednak przerzucenie tej odpowiedzialności z kodeksu karnego i kodeksu wykroczeń - na kodeks cywilny - to już będzie całkowitą nowością w tej ustawie. ObrazekObrazekObrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So lut 28, 2009 11:44 am 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14900
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
Lech napisał(a):
grubyilysy napisał(a):
punkt 3 zawiera ogólny ale bardzo dobry zapis o odpowiedzialności za wyrządzone szkody na zasadach KC.
To przecież swoiste kuriozum. Z kodeksu cywilnego każda osoba fizyczna czy instytucja z osobowością prawną może wnieść pozew o odszkodowanie i nie potrzeba do tego specjalnych ustawy. Od dawna też istnieje odpowiedzialność karna za wyrządzone szkody, jednak przerzucenie tej odpowiedzialności z kodeksu karnego i kodeksu wykroczeń - na kodeks cywilny - to już będzie całkowitą nowością w tej ustawie.

Ogolnie to masz rację że punkt 3 jest tylko powtórzeniem i zacytowaniem prawa istniejącego. Punkt 4 usiłowałby to jakoś "uściślać" ale to próba byłaby tylko i wyłącznie społecznie szkodliwa i korupcjogenna.
Na dobrą sprawę także punt 3 też by należało usunąć względnie ograniczyć do samego tylko odwołania do "obowiązującego prawa" - np. zostawić sam 3.1 i już.
Zwłaszcza że jak słusznie zauważyłeś to nie tylko KC ale i KK i KRO i pewnie jeszcze różne inne ustawy.

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So lut 28, 2009 2:21 pm 
Stracony

Dołączył(a): Śr wrz 19, 2007 8:59 pm
Posty: 18072
Lokalizacja: Zachodnie Pomorze/Poznań
Pozwoliłem sobie poniżej zamieścić tekst projektu ustawy bo tak będzie po prostu wygodniej się z nim zapoznawać, starając się jednocześnie pokusić o coś w rodzaju komentarza – jednoczesna praca w dwóch oknach zawsze jest trochę uciążliwa


Cytuj:
Projekt 24.02.2009 r.

USTAWA
z dnia ............ 2009 r.
o ratownictwie i bezpieczeństwie w górach i na zorganizowanych terenach
narciarskich

Art. 1.
Ustawa określa:
1) podmioty odpowiedzialne za ratownictwo górskie i ratownictwo na
zorganizowanych terenach narciarskich, zakres ich obowiązków i
uprawnień, oraz zasady finansowania ich działalności;
2) obowiązki osób uprawiających rekreację ruchową, sport i turystykę w
górach oraz na zorganizowanych terenach narciarskich;
3) zadania organów administracji rządowej, jednostek samorządu
terytorialnego, dyrekcji parków narodowych i krajobrazowych oraz
obowiązki osób prawnych i fizycznych prowadzących działalność
gospodarczą w zakresie rekreacji ruchowej, sportu i turystyki w górach i na
zorganizowanych terenach narciarskich;
4) warunki bezpieczeństwa osób uprawiających rekreację ruchową, sport i
turystykę w górach oraz na zorganizowanych terenach narciarskich.

Art. 2.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) górach – rozumie się przez to obszar Beskidu Niskiego, Beskidu
Wyspowego, Beskidu Średniego, Beskidu Sądeckiego, Beskidu
Żywieckiego, Beskidu Małego, Beskidu Śląskiego, Bieszczadów, Gorców,
Pienin, Sudetów Wschodnich, Sudetów Środkowych, Sudetów
Zachodnich, Tatr, pasma Spisko-Gubałowskiego i Wyżyny Krakowsko-
Wieluńskiej, z wyłączeniem obszarów jednostek osadniczych i dróg
publicznych;
2) ratownictwie górskim – rozumie się przez to organizowanie i udzielanie
pomocy osobom, które uległy wypadkowi lub są narażone na
niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia w górach, w szczególności na
skutek upadku, upadku z wysokości, uderzenia spadającym kamieniem lub
lodem, zasypania lawiną, rażenia piorunem, wychłodzenia, zachorowania,
w szczególności ze względu na wpływ wysokości, zabłądzenia lub
utknięcia ze względu na trudności terenu oraz transportowanie zwłok
z obszaru gór;
3) ratownik górski – rozumie się przez to osobę posiadającą umiejętności w
zakresie co najmniej kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz inne
umiejętności określone przez podmioty, o których mowa w art. 6, będącą
członkiem tych podmiotów;
4) ratownik narciarski – rozumie się przez to osobę posiadającą umiejętności
w zakresie co najmniej kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz
zaświadczenie o ukończeniu specjalistycznych szkoleń w zakresie
transportu poszkodowanych organizowanych przez podmioty, o których
mowa w art. 6 ust. 1;
5) ratownictwie narciarskim – rozumie się przez to organizowanie i
udzielanie pomocy osobom, które uległy wypadkowi lub są narażone na
niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia na zorganizowanych terenach
narciarskich;
6) zorganizowanych terenach narciarskich - rozumie się przez to ogólnie
udostępnione, odpowiednio zaśnieżone lub z odpowiednio przygotowanym
sztucznym podłożem, wyznaczone i oznaczone trasy narciarskie,
nartostrady, pólka ćwiczebne i inne tereny i obiekty przeznaczone w
szczególności do uprawiania narciarstwa oraz snowboardingu znajdujące
się w szczególności przy urządzeniach linowych przeznaczonych do
transportu osób.
Art. 3.
1. Osoby uprawiają rekreację ruchową, sport i turystykę w górach i na
zorganizowanych terenach narciarskich na własne ryzyko i własną odpowiedzialność.
2. Za osoby małoletnie odpowiedzialność ponoszą ich prawni opiekunowie.
3. Do odpowiedzialności za szkody wyrządzone w trakcie uprawiania rekreacji
ruchowej, sportu i turystyki w górach stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. -
Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.
Art. 4.
Do obowiązków osób uprawiających rekreację ruchową, sport i turystykę w
górach i na zorganizowanych terenach narciarskich należy w szczególności:
1) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w poszczególnych
dziedzinach rekreacji ruchowej, sporcie i turystyce w celu ochrony
własnego życia, zdrowia i mienia oraz życia, zdrowia i mienia innych
osób;
2) zapoznanie się i przestrzeganie zasad korzystania z danego obszaru,
obiektu, lub urządzenia;
3) przestrzegania znaków informacyjnych, nakazu i zakazu;
4) zapoznanie się oraz dostosowanie swoich planów aktywności do
posiadanych umiejętności i do aktualnych warunków atmosferycznych,
prognozy pogody, komunikatu lawinowego dla danego obszaru i
zastosowanie się do zaleceń i ograniczeń wynikających z ogłoszonego
stopnia zagrożenia lawinowego oraz z panujących i przewidywanych
warunków atmosferycznych;
5) użytkowanie ubioru i sprzętu odpowiedniego do rodzaju podejmowanej
aktywności, sprawnego technicznie i zgodnie z jego przeznaczeniem, z
tym, że dzieci do lat 14 przebywające na zorganizowanych terenach
narciarskich powinny posiadać kask;
6) bezzwłoczne poinformowanie podmiotów upoważnionych do niesienia
pomocy lub zarządzającego o zaistniałym wypadku lub zaginięciu osoby
oraz o innych zdarzeniach nadzwyczajnych mogących mieć wpływ na
bezpieczeństwo osób.
Art. 5.
1. Zapewnienie warunków bezpieczeństwa w górach polega w szczególności
na:
1) udostępnieniu, oznakowaniu i zabezpieczeniu terenów, obiektów i
urządzeń służących do uprawiania rekreacji ruchowej, turystyki i
sportu;
2) zapewnieniu warunków do organizowania pomocy oraz ratowania
osób, które uległy wypadkowi lub są narażone na niebezpieczeństwo
utraty życia lub zdrowia, podmiotom o których mowa w art. 6;
3) określeniu i upowszechnieniu zasad korzystania z danego terenu,
obiektu i urządzenia;
4) informowaniu i ostrzeganiu o warunkach pogodowych oraz zagrożeniu
lawinowym, powodujących utrudnienia i zagrożenia dla zdrowia i
życia osób;
5) prowadzeniu działalności profilaktycznej i edukacyjnej dotyczącej
bezpieczeństwa w górach.
2. Za zapewnienie warunków bezpieczeństwa, o których mowa w ust. 1, odpowiada na
terenie parku narodowego lub krajobrazowego położonego na obszarze gór – dyrektor parku;
na terenie na którym prowadzona jest działalność w zakresie rekreacji ruchowej, sportu i
turystyki – osoba fizyczna lub prawna, która prowadzi działalność; na pozostałym obszarze
gór – właściwy miejscowo starosta.
Art. 6.
1. Ratownictwo górskie należy w szczególności do Górskiego Ochotniczego
Pogotowia Ratunkowego, zwanego dalej „GOPR”, oraz Tatrzańskiego Ochotniczego
Pogotowia Ratunkowego, zwanego dalej „TOPR” - specjalistycznych stowarzyszeń o zasięgu
ogólnokrajowym.
2. Inne niż GOPR i TOPR społeczne organizacje ratownicze mogą prowadzić
działalność z zakresu ratownictwa górskiego po uzyskaniu zgody ministra właściwego do
spraw wewnętrznych, jeżeli łącznie zostaną spełnione następujące warunki:
1) obszar gór, na którym ma być prowadzona działalność ratownicza, nie jest
wystarczająco zabezpieczony przez podmioty wymienione w ust. 1 albo
podmioty te nie są w stanie go zabezpieczyć;
2) posiadają kadrę ratowników górskich z uprawnieniami specjalistycznymi
zweryfikowanymi przez podmioty wymienione w ust. 1;
3) posiadają siedzibę na terenie, na którym ma być prowadzona działalność z
zakresu ratownictwa górskiego, własny sprzęt specjalistyczny, środki
transportu i łączności;
4) wskażą źródła finansowania planowanej działalności;
5) przedstawią opinie wojewody i starosty, właściwych ze względu na obszar, na
którym ma być prowadzona działalność ratownicza, co do celowości jej
prowadzenia, a w przypadku prowadzenia działalności ratowniczej na obszarze
parku narodowego lub krajobrazowego – także opinię dyrektora parku;
6) przedstawią opinię GOPR lub TOPR w zakresie spełniania warunków, o
których mowa w pkt 1 – 3.
Art. 7.
1. W ramach ratownictwa górskiego podejmowane są działania ratownicze,
polegające w szczególności na:
1) przyjęciu zgłoszenia o wypadku;
2) dotarciu na miejsce wypadku z wyposażeniem ratowniczym
odpowiednim do warunków terenowych i rodzaju wypadku;
3) udzielaniu co najmniej kwalifikowanej pierwszej pomocy;
4) zabezpieczeniu i ewakuacji osób z terenów stanowiących zagrożenie dla
życia i zdrowia osób przebywających w górach;
5) transporcie osób, które uległy wypadkowi lub są narażone na
niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia w górach do możliwie
najbliższej jednostki systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne, o
których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o
Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410, z
2007 r. Nr 89, poz. 590 i Nr 166, poz. 1172, z 2008 r. Nr 17, poz. 101 i
Nr 237, poz. 1653);
6) poszukiwaniu osób zaginionych w górach.
2. Ponadto w ramach ratownictwa górskiego odbywa się transportowanie zwłok z
obszaru gór.
3. Działania ratownicze, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i pkt 4 – 6 oraz w ust. 2 mogą
być prowadzone także z użyciem śmigłowca.
Art. 8.
1. Podmioty, o których mowa w art. 6:
1) kierują, koordynują i bezpośrednio prowadzą działania ratownicze w
ramach ratownictwa górskiego;
2) organizują i prowadzą szkolenia ratowników górskich i narciarskich oraz
psów lawinowych;
3) wydają opinie o warunkach bezpieczeństwa na zorganizowanym terenie
narciarskim, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 22;
4) prowadzą działalność profilaktyczną i edukacyjną dotyczącą
bezpieczeństwa w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich;
5) prowadzą rejestr podejmowanych działań ratowniczych.
2. Ponadto podmioty, o których mowa w ust. 1 mogą:
1) prowadzić ewakuację z urządzeń linowych przeznaczonych do transportu osób;
2) zabezpieczać imprezy sportowe, o których mowa w art. 21 ust. 1;
3) wydawać opinie dotyczące warunków bezpieczeństwa osób uprawiających
rekreację ruchową, sport i turystykę w górach i na zorganizowanych terenach
narciarskich;
4) stwierdzać zagrożenia w zakresie bezpieczeństwa osób w górach i na
zorganizowanych terenach narciarskich oraz występować do zarządców tych
terenów i do organizatorów imprez sportowych, o których mowa w art. 21 ust. 1
z wnioskiem o usunięcie stwierdzonych zagrożeń;
5) brać udział w działaniach ratowniczych poza obszarem gór na wezwanie
właściwych służb.
3. Rejestr, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, zawiera następujące dane:
1) imię i nazwisko poszkodowanego;
2) rodzaj doznanego urazu;
3) rodzaj udzielonej pomocy;
4) imię i nazwisko ratowników górskich udzielających pomocy.
Art. 9.
Podmioty, o których mowa w art. 6 współpracują i w czasie prowadzenia
działań ratowniczych mogą korzystać z pomocy, w szczególności:
1) publicznych zakładów opieki zdrowotnej;
2) służb podległych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej
oraz ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
3) administracji lasów państwowych oraz parków narodowych i
krajobrazowych.
Art. 10.
1. Z chwilą stwierdzenia zagrożeń nadzwyczajnych w zakresie
bezpieczeństwa osób w górach lub na zorganizowanych terenach narciarskich w
szczególności takich jak wyjątkowo gwałtowne zjawiska atmosferyczne i skutki tych zjawisk,
katastrofy w ruchu powietrznym i lądowym przedstawiciele podmiotów, o których mowa w
art. 6 mogą:
1) skierować wniosek do zarządzającego danym obszarem, obiektem lub
urządzeniem o wstrzymanie eksploatacji obiektu i urządzenia lub
zamkniecie obszaru dla ruchu osób do czasu ustąpienia lub usunięcia
zagrożeń nadzwyczajnych;
2) wydawać zalecenia dla osób uprawiających rekreację ruchową, sport i
turystykę w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich.
2. Wniosek wydany ustnie powinien zostać potwierdzony na piśmie i powinien
zawierać określenie rodzaju zagrożenia nadzwyczajnego i imię i nazwisko osoby
występującej z wnioskiem. Odwołanie wstrzymania eksploatacji lub zamknięcia terenu
następuje w formie pisemnej.
Art. 11.
1. Zadania z zakresu ratownictwa górskiego dofinansowane są przez ministra
właściwego do spraw wewnętrznych w ramach dotacji celowych przyznawanych z części
budżetu państwa, której jest dysponentem.
2. Dotacje, o których mowa w ust. 1, udzielane są w szczególności na:
1) organizowanie pomocy oraz ratowanie osób, które uległy wypadkowi lub są
narażone na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia w górach;
2) zapewnienie gotowości alarmowej ratowników oraz utrzymanie bazy
ratowniczej i eksploatację sprzętu;
3) finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów
inwestycyjnych dla potrzeb ratownictwa górskiego;
4) edukację i profilaktykę w zakresie bezpieczeństwa w górach.
3. Dotacje, o których mowa w ust. 1, udzielane są z pominięciem otwartego konkursu
ofert.
4. Jednostki samorządu terytorialnego mogą przekazywać podmiotom, o których
mowa w art. 6 środki pieniężne w formie dotacji podmiotowej. Przepis art. 131 ustawy z dnia
30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104, Nr 169, poz.
1420, z późn. zm.) stosuje się odpowiednio.
Art. 12.
1. Za zapewnienie warunków bezpieczeństwa osób uprawiających rekreację
ruchową, sport i turystykę na zorganizowanych terenach narciarskich odpowiadają
zarządzający tymi terenami.
2. Zapewnienie warunków bezpieczeństwa na terenach, o których mowa w ust. 1
polega w szczególności na:
1) odpowiednim przygotowaniu, oznakowaniu, zabezpieczeniu terenów, obiektów
i urządzeń służących do uprawiania narciarstwa i snowboardingu oraz bieżącą
kontrolę stanu zabezpieczeń, oznaczeń i warunków narciarskich;
2) posiadaniu opinii o warunkach bezpieczeństwa na zorganizowanym terenie
narciarskim, wydanej przez podmioty, o których mowa w art. 6;
3) zapewnieniu pomocy osobom, które uległy wypadkowi lub są narażone na
niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia;
4) określeniu i upowszechnieniu zasad korzystania z danego terenu, obiektu i
urządzenia;
5) informowaniu o panujących warunkach narciarskich;
6) prowadzeniu działalności profilaktycznej i edukacyjnej dotyczącej
bezpieczeństwa podczas uprawiania narciarstwa.
Art. 13.
Zarządzający zorganizowanym terenem narciarskim organizuje i finansuje
działania ratownicze na tym terenie.
Art. 14.
W ramach ratownictwa narciarskiego podejmowane są działania ratownicze,
polegające w szczególności na:
1) przyjęciu zgłoszenia o wypadku narciarskim przez ratownika
narciarskiego odpowiedzialnego za ratownictwo w zorganizowanym
terenie narciarskim;
2) dotarciu na miejsce wypadku narciarskiego z wyposażeniem
ratowniczym odpowiednim do warunków terenowych i rodzaju
wypadku;
3) oznaczeniu i zabezpieczeniu miejsca wypadku;
4) udzielaniu co najmniej kwalifikowanej pierwszej pomocy;
5) transporcie osób, które uległy wypadkowi lub są narażone na
niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia w zorganizowanych terenach
narciarskich do miejsca gdzie dalszy transport mogą przejąć jednostki
systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne, o których mowa w art. 32
ust. 1 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie
Medycznym.
Art. 15.
1. Działania ratownicze na zorganizowanych terenach narciarskich może
podejmować ratownik narciarski.
2. Zarządzający, w drodze umowy, może zlecić organizowanie, kierowanie i
koordynowanie działań ratowniczych podmiotom, o których mowa w art. 6.
Art.16.
1. Zarządca zorganizowanych terenów narciarskich jest zobowiązany do
prowadzenia rejestru wypadków na tych terenach.
2. Rejestr, o którym mowa w ust. 1, zawiera następujące dane:
1) imię i nazwisko poszkodowanego;
2) rodzaj doznanego urazu;
3) rodzaj udzielonej pomocy;
4) imię i nazwisko ratowników udzielających pomocy.
3. Zarządca zorganizowanych terenów narciarskich przekazuje kopię rejestru
wypadków do podmiotu, który wydał opinię, o której mowa w art. 12 ust. 2 pkt 2 w terminie
do 30 czerwca każdego roku.
Art. 17.
1. Pracodawca jest obowiązany zwolnić od pracy pracownika będącego
ratownikiem górskim na czas niezbędny do uczestniczenia w działaniach ratowniczych i do
wypoczynku koniecznego po ich zakończeniu.
2. Zwolnienie pracownika od pracy w razie konieczności udziału w działaniach
ratowniczych następuje w trybie przyjętym przez dany podmiot, o którym mowa w art. 6.
Czas koniecznego wypoczynku pracownika po zakończeniu działań ratowniczych ustala
osoba, która nimi kierowała.
Art. 18.
1. Ratownik górski i ratownik narciarski przy wykonywaniu działań
ratowniczych korzysta z ochrony przewidzianej w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks
karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.), dla funkcjonariuszy publicznych.
2. Ratownik górski i ratownik narciarski może poświęcić dobra osobiste innej osoby,
inne niż życie lub zdrowie, a także dobra majątkowe w zakresie, w jakim jest to niezbędne dla
ratowania życia lub zdrowia osoby, która uległa wypadkowi w górach lub na
zorganizowanych terenach narciarskich.
Art. 19.
Przy wykonywaniu działań ratowniczych ratownik górski oraz ratownik
narciarski ma prawo korzystać z urządzeń przeznaczonych do transportu osób w górach i na
zorganizowanych terenach narciarskich bezpłatnie i poza kolejnością.
Art. 20.
1. Za prowadzenie obserwacji i pomiarów, opracowywanie prognoz i
ekspertyz oraz opracowywanie komunikatu lawinowego odpowiada Instytut Meteorologii i
Gospodarki Wodnej, we współpracy z GOPR i TOPR, stosownie do ich terenu działania.
2. Komunikat lawinowy powinien określać stopień zagrożenia lawinowego, stabilność
pokrywy śnieżnej, prawdopodobieństwo samoistnego i mechanicznego wyzwolenia lawiny,
zalecenia dla ruchu osób.
3. Treść komunikatu lawinowego przekazywana jest do właściwych miejscowo
dyrektorów parków narodowych i krajobrazowych, którzy przekazują go do publicznej
wiadomości, w sposób zwyczajowo przyjęty.
Art. 21.
1. Organizator imprezy sportowej w górach i na zorganizowanych terenach
narciarskich nie będącej masową imprezą sportową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia
………… o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. Nr ……., poz. ……….) zobowiązany
jest zgłosić podmiotom określonym w art. 6 ust. 1 na co najmniej 7 dni przed terminem
rozpoczęcia imprezy o jej organizacji.
2. W zgłoszeniu należy określić:
1) organizatora imprezy;
2) rodzaj, termin i czas trwania imprezy;
3) miejsce imprezy;
4) przewidywaną liczbę uczestników.
3. Zakres i sposób zabezpieczenia imprezy ustalają podmioty, o których mowa w art. 6
ust. 1., w porozumieniu z jej organizatorem.
Art. 22.
Minister właściwy do spraw wewnętrznych, w drodze rozporządzenia,
określi:
1) rodzaje terenów, obiektów i urządzeń w górach i na zorganizowanych terenach
narciarskich;
2) zasady zagospodarowania, udostępniania, oznakowania, zabezpieczania i
korzystania z terenów, obiektów i urządzeń w górach i na zorganizowanych
terenach narciarskich;
3) warunki do organizowania pomocy osobom, które uległy wypadkowi lub są
narażone na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia w górach lub na
zorganizowanych terenach narciarskich;
4) stopnie zagrożenia lawinowego;
5) wzory znaków nakazu, zakazu i informacyjnych stosowanych do oznakowania w
górach i na zorganizowanych terenach narciarskich;
mając na uwadze konieczność zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i
udzielania pomocy osobom przebywającym w górach oraz na zorganizowanych terenach
narciarskich, uprawiających tam rekreację ruchową, turystykę i sport.
Art. 23.
1. Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej w okresie 2 lat od wejścia w
życie ustawy zorganizuje służbę lawinową Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej.
2. Do czasu zorganizowania służby lawinowej Instytutu Meteorologii i Gospodarki
Wodnej, GOPR i TOPR opracowują komunikat lawinowy zawierający stopień zagrożenia
lawinowego współdziałając w tym zakresie z Instytutem Meteorologii i Gospodarki Wodnej.
3. Ustalenia, o których mowa w ust. 2, są niezwłocznie przekazywane do właściwego
miejscowo dyrektora parku narodowego lub krajobrazowego, który treść komunikatu
lawinowego podaje do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
Art. 24.
W ustawie z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2007 r. Nr
226, poz. 1675 oraz z 2008 r. Nr 195, poz. 1200) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 54:
a) uchyla się ust. 1,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Minister własciwy do spraw wewnętrznych, określi, w drodze
rozporządzenia warunki bezpieczeństwa osób pływajacych, kąpiacych się
i uprawiających sporty wodne, a także obowiązki osób prawnych i fizycznych,
o których mowa w ust. 2. oraz szczegółowy zakres obowiązków i uprawnień
specjalistycznej organizacji ratowniczej, o której mowa w art. 55 ust. 2,
warunki ich wykonywania przez inne organizacje ratownicze, a także rodzaj i
wysokość świadczeń przysługujących ratownikom wodnym w związku z
udziałem w akcji ratowniczej mając na uwadze konieczność zapewnienia
odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i udzielania pomocy osobom
pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne.“;
2) w art. 55 uchyla się ust. 1 i 3.
Art. 25.
W ustawie z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie
Medycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410, z 2007 r. Nr 89, poz. 590 i Nr 166, poz. 1172, z 2008
r. Nr 17, poz. 101 i Nr 237, poz. 1653) w art. 15 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„Art. 15.1. Jednostkami współpracującymi z systemem są służby ustawowo powołane
do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, w
szczególności: jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej, jednostki
ochrony przeciwpożarowej włączone do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego,
podmioty, o których mowa w art. 55 ust. 2 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o
kulturze fizycznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1675 oraz z 2008 r. Nr 195, poz.
1200), podmioty, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia …….. o ratownictwie i
bezpieczeństwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich (Dz. U. Nr
…….), inne jednostki organizacyjne służb podległych lub nadzorowanych przez
ministra właściwego do spraw wewnętrznych i Ministra Obrony Narodowej.”
Art. 26.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.



Uwagi:

Ad art. 1 i art.2 –
W zasadzie większych uwag nie ma. Osobiście z uznaniem przyjmuję podział na ratownictwo górskie i ratownictwo na obszarach narciarskich, przez który to termin należy rozumieć zorganizowany wokół urządzeń wyciągowy obszar uprawiania narciarstwa zjazdowego. Mam jedynie pewne zastrzeżenie do ustaleń art. 2 pkt. 3 i pkt. 4, ale o tym trochę dalej w stosownym miejscu.
Ad art. 3 –
Zastanawiam się czy umieszczenie tego artykułu było w ogóle potrzebne bo przecież postanowienia Kodeksu Cywilnego obowiązują każdego bez względu na to jakich czynności obywatela one dotyczą. Ale może lepiej czasami napisać więcej niż trzeba aby pewne sprawy uświadomić. Szczególnie dotyczy to ustalenia pkt. 1 – cytuję:
„Osoby uprawiają rekreację ruchową, sport i turystykę w górach i na
zorganizowanych terenach narciarskich na własne ryzyko i własną odpowiedzialność”

Niektórzy dyskutanci podnoszą sformułowanie tej tezy jako szczególnie nowe, istotne i pożyteczne z punktu widzenia społecznego. Jest to stanowisko dość dziwaczne, bowiem to co zapisane nie jest niczym nowym, bo znakomita większość czynności podejmowanych przez ludzi jest czyniona na ich własne ryzyko i odpowiedzialność. Podejmując się uprawiania jakiekolwiek sportu też robimy to na własne ryzyko i odpowiedzialność i nie widzę tu specjalnej różnicy pomiędzy turystyką górską a nizinną czy też wodną oraz uprawianiem joggingu, gry w koszykówkę, jazdy figurowej na lodzie czy też boksu lub szermierki

Ad art. 4 –
Cały ten artykuł, z jednym drobnym wyjątkiem można uznać za swoiste kuriosum i pokazywać studentom na ćwiczeniach jako przykład jak nie należy stanowić prawa. Dla wygody czytającego pozwalam sobie go zacytować:

Cytuj:
Art. 4.
Do obowiązków osób uprawiających rekreację ruchową, sport i turystykę w
górach i na zorganizowanych terenach narciarskich należy w szczególności:
1) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w poszczególnych
dziedzinach rekreacji ruchowej, sporcie i turystyce w celu ochrony
własnego życia, zdrowia i mienia oraz życia, zdrowia i mienia innych
osób;
2) zapoznanie się i przestrzeganie zasad korzystania z danego obszaru,
obiektu, lub urządzenia;
3) przestrzegania znaków informacyjnych, nakazu i zakazu;
4) zapoznanie się oraz dostosowanie swoich planów aktywności do
posiadanych umiejętności i do aktualnych warunków atmosferycznych,
prognozy pogody, komunikatu lawinowego dla danego obszaru i
zastosowanie się do zaleceń i ograniczeń wynikających z ogłoszonego
stopnia zagrożenia lawinowego oraz z panujących i przewidywanych
warunków atmosferycznych;
5) użytkowanie ubioru i sprzętu odpowiedniego do rodzaju podejmowanej
aktywności, sprawnego technicznie i zgodnie z jego przeznaczeniem, z
tym, że dzieci do lat 14 przebywające na zorganizowanych terenach
narciarskich powinny posiadać kask;
6) bezzwłoczne poinformowanie podmiotów upoważnionych do niesienia
pomocy lub zarządzającego o zaistniałym wypadku lub zaginięciu osoby
oraz o innych zdarzeniach nadzwyczajnych mogących mieć wpływ na
bezpieczeństwo osób.


Jedyne konkretne postanowienie to tylko to, że dzieci do lat 14-u na terenach narciarskich powinne jeździć w kasku. Reszta to zbiór pobożnych życzeń niezmiernie trudnych i właściwie niemożliwych do określenia w sposób precyzyjny. Takie zalecenia można umieszczać w poradniku szkoleniowym dla turystów górskich a nie w akcie prawnym.
Skoro jednak zostały umieszczone w akcie prawnym to mam kilka pytań:
1. - co się stanie jeżeli pan Kowalski, który wybrał się w góry, oczywiście te określone w art. 2 pkt. 1, w celu uprawiania turystyki lub rekreacji ruchowej oraz sportu (cokolwiek należy przez te trzy terminy rozumieć) nie przestrzega zasad bezpieczeństwa (pkt. 1), nie zapoznał się i nie przestrzega zasad korzystania z danego obszaru (pkt. 2), nie przestrzega znaków informacyjnych, nakazu i zakazu (pkt. 3), nie zapoznał się i nie dostosował swojej aktywności i posiadanych umiejętności do aktualnej i przewidywanej pogody (pkt. 4), nie posiada i nie użytkuje odpowiedni ubiór i sprzęt (pkt. 5), nie poinformuje odpowiednie organa o zaistniałym wypadku (pkt. 6) przy czym bliżej nie wiadomo czy to dotyczy wypadku własnego czy też takiego, który przydarzył się bliźniemu Kowalskiego lecz na jego oczach?
2. Kodeks drogowy formułując zestaw wymagań wobec kierowcy oraz określając jego obowiązki określa jednocześnie kto jest upoważniony do ich egzekwowania oraz jakie kary grożą za ich nieprzestrzeganie. Kto zatem jest upoważniony do kontroli osób uprawiających sport, rekreację i turystykę w górach w aspekcie przestrzegania wymagań art. 4 omawianego projektu ustawy i czy są przewidziane kary za ich nieprzestrzeganie? Jestem jak najdalszy od domagania się kar i represji jednakowoż pozwalam sobie zauważyć, że przepis wprowadzający nakazy i zakazy bez jednoczesnego wprowadzenia kar za ich nieprzestrzeganie jest przepisem martwym i jako taki obrazą prawa?
3. No i teraz clou zagadnienia. Kodeks Cywilny składa się z czterech ksiąg: Ogólnej definiującej podstawowe pojęcia, Własności i innych praw rzeczowych, Zobowiązań oraz czwarta – Spadków. Do tematyki ustawy pasuje tylko trzecia – Zobowiązań. No to popatrzy do art.353 kc – „Zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić”. No i teraz art.3 czytany łącznie z art. 4 zaczyna moim skromnym zdaniem nie prawnika wyglądać oto tak – wchodząc na teren górski lub obszar narciarski w celu uprawiania sportu, rekreacji lub turystyki podejmuję zobowiązanie wobec zarządzającego, że będę przestrzegał ustawy a szczególnie wymagań określonych w artykule 4-ym – a zatem buciki, skarpetki, ciepłe gatki, odpowiedni sprzęt, umiejętności itd. Jeśli przydarzył mi się wypadek i ratował mnie TOPR, GOPR czy jeszcze ktoś inny to ja, jako winny zaniedbań (czyli wierzyciel) muszę koszty tego ratowania zwrócić. Jasne? Czy może być tak, że wypadek zostanie uznany za niezawiniony - p. Krzysztof mówi dziennikarzowi, że nie będą drobiazgowi? Hmm, teraz się tak mówi a treść art. 4 jest tak rozciągliwa, że zawsze będzie się do czego przyczepić. To moja hipoteza, proszę mnie przekonać, że nie mam racji. Jedno jest pewne – tak z niczego nie znalazły się komentarze, że teraz za głupotę trzeba będzie płacić a „otwartym tekstem” o tym w projekcie ustawy nie ma ani słowa.

Ad. Art. 5.

Na „pociechę” zgnębionemu turyście, rekreantowi, sportowcowi oraz narciarzowi jest jednak, moim zdaniem pozornie, art. 5. Dla łatwiejszego czytania przytaczam:

Cytuj:
Art. 5.
1. Zapewnienie warunków bezpieczeństwa w górach polega w szczególności
na:
1) udostępnieniu, oznakowaniu i zabezpieczeniu terenów, obiektów i
urządzeń służących do uprawiania rekreacji ruchowej, turystyki i
sportu;
2) zapewnieniu warunków do organizowania pomocy oraz ratowania
osób, które uległy wypadkowi lub są narażone na niebezpieczeństwo
utraty życia lub zdrowia, podmiotom o których mowa w art. 6;
3) określeniu i upowszechnieniu zasad korzystania z danego terenu,
obiektu i urządzenia;
4) informowaniu i ostrzeganiu o warunkach pogodowych oraz zagrożeniu
lawinowym, powodujących utrudnienia i zagrożenia dla zdrowia i
życia osób;
5) prowadzeniu działalności profilaktycznej i edukacyjnej dotyczącej
bezpieczeństwa w górach.
2. Za zapewnienie warunków bezpieczeństwa, o których mowa w ust. 1, odpowiada na
terenie parku narodowego lub krajobrazowego położonego na obszarze gór – dyrektor parku;
na terenie na którym prowadzona jest działalność w zakresie rekreacji ruchowej, sportu i
turystyki – osoba fizyczna lub prawna, która prowadzi działalność; na pozostałym obszarze
gór – właściwy miejscowo starosta.

No i co z niego wynika? Wiele i niewiele zarazem, bo tylko to, że dyrektor parku narodowego (o ile jest) oraz starosta oraz właściciel (zarządzający) terenem narciarskim, zobowiązany jest wytyczyć szlaki, zapewnić aby na terenie działała służba ratownicza, podać informację o warunkach pogodowych i zagrożeniu lawinowym oraz pouczać i edukować. Z tego wszystkiego tak bardziej konkretnie wyglądają tylko obowiązki właściciela terenu narciarskiego, reszta to takie ble, ble – drętwa gadka.

Ale już widzę lawinę spraw sądowych, które się zaczną po egzekwowaniu zobowiązań wynikających z art. 4. Będzie się działo!

Ad. Art. 6.

Punkt.1 tego artykułu brzmi:

Cytuj:
1. Ratownictwo górskie należy w szczególności do Górskiego Ochotniczego
Pogotowia Ratunkowego, zwanego dalej „GOPR”, oraz Tatrzańskiego Ochotniczego
Pogotowia Ratunkowego, zwanego dalej „TOPR” - specjalistycznych stowarzyszeń o zasięgu
ogólnokrajowym.


Ponieważ w „szczególności” to znaczy, że ktoś inny mógłby też zająć się ratownictwem górskim. Tak, ale ściśle teoretycznie bo redakcja punktu 2. jest taka, że praktycznie to będzie niemożliwe a to oznacza nic innego jak wprowadzenie monopolu TOPR i GOPR. Być może nikt się na ten monopol nie zamierza ale jednak pamiętajmy, że prywatne medyczne pogotowia ratunkowe już istnieją i ponoć cieszą się większym uznaniem niż te tradycyjne. Ponoć mamy wolny rynek ale raczej na pewno nie w górach..

Ad. Art. 8 –
TOPR I GOPR zapewniły sobie tą ustawą praktyczny monopol. Ale nie tylko. Jak wynika z art. 8 jeszcze szereg czynności dodatkowych, świadczonych zapewne odpłatnie i może nawet dość rentownych. Proszę poczytać w tekście projektu ustawy – jest coś na rzeczy
A teraz proszę przeczytać raz jeszcze treść pkt. 3 i pkt. 4 art. 2:

Cytuj:
3) ratownik górski – rozumie się przez to osobę posiadającą umiejętności w
zakresie co najmniej kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz inne
umiejętności określone przez podmioty, o których mowa w art. 6, będącą
członkiem tych podmiotów;
4) ratownik narciarski – rozumie się przez to osobę posiadającą umiejętności
w zakresie co najmniej kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz
zaświadczenie o ukończeniu specjalistycznych szkoleń w zakresie
transportu poszkodowanych organizowanych przez podmioty, o których
mowa w art. 6 ust. 1;


Pasuje do tego monopolu? Jak cholera.


Ad Art. 10 –
Przytaczam, bo ważny:

Cytuj:
Art. 10.
1. Z chwilą stwierdzenia zagrożeń nadzwyczajnych w zakresie
bezpieczeństwa osób w górach lub na zorganizowanych terenach narciarskich w
szczególności takich jak wyjątkowo gwałtowne zjawiska atmosferyczne i skutki tych zjawisk,
katastrofy w ruchu powietrznym i lądowym przedstawiciele podmiotów, o których mowa w
art. 6 mogą:
1) skierować wniosek do zarządzającego danym obszarem, obiektem lub
urządzeniem o wstrzymanie eksploatacji obiektu i urządzenia lub
zamkniecie obszaru dla ruchu osób do czasu ustąpienia lub usunięcia
zagrożeń nadzwyczajnych;
2) wydawać zalecenia dla osób uprawiających rekreację ruchową, sport i
turystykę w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich.
2. Wniosek wydany ustnie powinien zostać potwierdzony na piśmie i powinien
zawierać określenie rodzaju zagrożenia nadzwyczajnego i imię i nazwisko osoby
występującej z wnioskiem. Odwołanie wstrzymania eksploatacji lub zamknięcia terenu
następuje w formie pisemnej.

Pozornie to wszystko się zgadza. Aliści czy to nie jest przypadkiem wprowadzenie „kuchennymi drzwiami” możliwości rozwiązania znanego z praktyki naszego południowego sąsiada, czyli zamknięcia np. obszaru Tatr na cały okres zimy? Coś jest chyba na rzeczy!

Ad. Art. 11 –
W niektórych wypowiedziach w prowadzonych już dyskusjach treść tego artykułu jest przyjmowana z zadowoleniem bo ponoć rozwiązuje ona wreszcie problem finansowania TOPR i GOPR. No to poczytajmy raz jeszcze:

Cytuj:
Art. 11.
1. Zadania z zakresu ratownictwa górskiego dofinansowane są przez ministra
właściwego do spraw wewnętrznych w ramach dotacji celowych przyznawanych z części
budżetu państwa, której jest dysponentem.
2. Dotacje, o których mowa w ust. 1, udzielane są w szczególności na:
1) organizowanie pomocy oraz ratowanie osób, które uległy wypadkowi lub są
narażone na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia w górach;
2) zapewnienie gotowości alarmowej ratowników oraz utrzymanie bazy
ratowniczej i eksploatację sprzętu;
3) finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów
inwestycyjnych dla potrzeb ratownictwa górskiego;
4) edukację i profilaktykę w zakresie bezpieczeństwa w górach.
3. Dotacje, o których mowa w ust. 1, udzielane są z pominięciem otwartego konkursu
ofert.
4. Jednostki samorządu terytorialnego mogą przekazywać podmiotom, o których
mowa w art. 6 środki pieniężne w formie dotacji podmiotowej. Przepis art. 131 ustawy z dnia
30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104, Nr 169, poz.
1420, z późn. zm.) stosuje się odpowiednio.

Po pierwsze jest tu mowa nie o FINANSOWANIU ale DOFINANSOWANIU a to nie to samo. Skąd reszta pieniędzy? Dla mnie jasne – z Art. 3 i Art. 4. Tekstu pkt.2 ustęp 1 nie brałbym z nadmiernym optymizmem.

Pozostałe artykuły to już jest takie „rzemiosło prawne” nie budzące zresztą wątpliwości


.

_________________
Mój kanał na YouTube: https://studio.youtube.com/channel/UC7G ... DING%22%7D
Zapraszam


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So lut 28, 2009 3:02 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14900
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
Markiz napisał(a):
Ad art. 3 –
Zastanawiam się czy umieszczenie tego artykułu było w ogóle potrzebne bo przecież postanowienia Kodeksu Cywilnego obowiązują każdego bez względu na to jakich czynności obywatela one dotyczą. Ale może lepiej czasami napisać więcej niż trzeba aby pewne sprawy uświadomić. Szczególnie dotyczy to ustalenia pkt. 1 – cytuję:
„Osoby uprawiają rekreację ruchową, sport i turystykę w górach i na
zorganizowanych terenach narciarskich na własne ryzyko i własną odpowiedzialność”

Niektórzy dyskutanci podnoszą sformułowanie tej tezy jako szczególnie nowe, istotne i pożyteczne z punktu widzenia społecznego. Jest to stanowisko dość dziwaczne, bowiem to co zapisane nie jest niczym nowym, bo znakomita większość czynności podejmowanych przez ludzi jest czyniona na ich własne ryzyko i odpowiedzialność. Podejmując się uprawiania jakiekolwiek sportu też robimy to na własne ryzyko i odpowiedzialność i nie widzę tu specjalnej różnicy pomiędzy turystyką górską a nizinną czy też wodną oraz uprawianiem joggingu, gry w koszykówkę, jazdy figurowej na lodzie czy też boksu lub szermierki

Otóż jesli się nie mylę nie do końca masz rację.
To organizator rajdu samochodowego odpowiada za bezpieczeństwo kibiców a nie kierowca.
Ponieważ ustawa nakłada jakieś tam obowiązki na gospodarzy terenu, wyrażenie explicite zasady odpowiedzialności turysty ma sens.
Tyle że najlepiej jednym zdaniem - p.3.1 i kropka - zob. uwaga Lecha powyżej.
Oczywiście - punkt 4 po prostu do skasowania.

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So lut 28, 2009 3:11 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14900
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
(Z tego wszystkiego skasowałem na chwilę posta :-) )
Było:
EUREKA!
Chyba zaczynam rozumieć.
Punkt 12 nakłada na gospodarza terenu obowiązek 'zapewnienia pomocy'.
Ten obowiązek dotąd - zgodnie z konstytucja ciążył na Państwie.
Teraz mając połączenie - gospodarz terenu zapewniający bezpieczeństwo (nie Skarb Państwa) - turysta ponoszący odpowiedzialność mamy wniosek, że turysta podlegający pomocy odpowiada cywilnie względem gospodarza terenu!!!!
To oznacza:
- finansowanie TOPR wprost przez TPN
- możliwość skarżenia ratowanych przez TPN
- gdzieś po drodze kolejną podwyżkę biletów wstępu do TPN (na utrzymanie TOPR)

W ten sposób sprytnie ominięto konstytucję.

DOPISAŁEM (EDYTOWAŁEM ZAMIAST DAĆ NOWY:):

Sprawa jest jasna jak DRUT.
Można zrozumieć skąd te dziwolągi z punktu 3 i 4 jak powałanei się na Kodeks Cywilny chociaż na pozór jest to masło maślane.
Ktoś bardzo chciał odpłatności za akcje, kombinował i kombinował aż wymyślił a kol.Tusk podłapał...

Trza coś robić bo będzie niedobrze!

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Ostatnio edytowano So lut 28, 2009 3:22 pm przez grubyilysy, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So lut 28, 2009 3:14 pm 
Stracony

Dołączył(a): Śr wrz 19, 2007 8:59 pm
Posty: 18072
Lokalizacja: Zachodnie Pomorze/Poznań
Bardzo jestem ciekaw opinii prawnika - cywilisty. Ja jestem tylko inżynierem.

Przez trzy lata współpracując jako syndyk z kancelaria radcowską przy sprzedaży dużej firmy (wartość sprzedaży ośmiocyfrowa) i poznałem ich sposób rozumowania - to były tzw. "młode wilczki" odpowiednio liczący za swe usługi - 300 zł/godz. Polegał wyłącznie na robieniu burzy mózgów i wyszukiwaniu obejść i kruczków prawnych.
Tu też pomyślano. Ludziska się śmieją, że to wszystko wymyślił, oczywiście wg. nich głupio ten Van der Kogel Mogel z JOPR. Jeśli to on rzeczywiście to ma łeb na karku.
A jakie możliwości ułatwienia sobie pracy - jest trójka lawinowa to na wszelki wypadek zamykamy obszar i w dyżurce rąbiemy w karcięta przy piwku. Genialne!

_________________
Mój kanał na YouTube: https://studio.youtube.com/channel/UC7G ... DING%22%7D
Zapraszam


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: So lut 28, 2009 3:36 pm 
Stracony

Dołączył(a): Śr wrz 19, 2007 8:59 pm
Posty: 18072
Lokalizacja: Zachodnie Pomorze/Poznań
grubyilysy napisał(a):
Trza coś robić bo będzie niedobrze!


Tylko co? Czy PZA w ogóle się nadaje do zrobienia rabanu?

_________________
Mój kanał na YouTube: https://studio.youtube.com/channel/UC7G ... DING%22%7D
Zapraszam


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: N mar 01, 2009 8:07 pm 
Stracony

Dołączył(a): N wrz 14, 2008 5:52 pm
Posty: 5846
Lokalizacja: Górny Śląsk
Witam po powrocie z Beskidów.

Kuba Radliński (podhalańska grupa GOPR) chyba się na mnie nie obrazi jak zacytuję spory fragment jego wypowiedzi z innego forum.

Myślę że dość precyzyjnie objaśnia o co chodzi w niektórych zapisach.

Zresztą w niektórych odpowiada Markizowi znanemu tam pod innym nickiem ;-)

KubaR napisał(a):

Cytuj:
Ale forma tego projektu budzi jak dla mnie uzasadnione obawy. Zwłaszcza w temacie ubezpieczeń.


I tu jako pierwszy podnosisz (w kolejnym poście) jedyny realny problem. W tej chwili ubezpieczyciel np. NW będzie miał furtkę do odmówienia wypłaty odszkodowania. Pytasz kto będzie decydował - zapewne w sprawach spornych sąd opierają się na stanowisku biegłych.

Nawiasem mówiąc podobne rozwiązania funkcjonują w niektórych parkach narodowych w stanach z tym, że chodzi o odpłatność za akcje.

Janek napisał(a):
Zastanawiam się czy umieszczenie tego artykułu było w ogóle potrzebne bo przecież postanowienia Kodeksu Cywilnego obowiązują każdego bez względu na to jakich czynności obywatela one dotyczą. Ale może lepiej czasami napisać więcej niż trzeba aby pewne sprawy uświadomić. Szczególnie dotyczy to ustalenia pkt. 1 – cytuję:
„Osoby uprawiają rekreację ruchową, sport i turystykę w górach i na
zorganizowanych terenach narciarskich na własne ryzyko i własną odpowiedzialność”

Niektórzy dyskutanci podnoszą sformułowanie tej tezy jako szczególnie nowe, istotne i pożyteczne z punktu widzenia społecznego. Jest to stanowisko dość dziwaczne, bowiem to co zapisane nie jest niczym nowym, bo znakomita większość czynności podejmowanych przez ludzi jest czyniona na ich własne ryzyko i odpowiedzialność. Podejmując się uprawiania jakiekolwiek sportu też robimy to na własne ryzyko i odpowiedzialność i nie widzę tu specjalnej różnicy pomiędzy turystyką górską a nizinną czy też wodną oraz uprawianiem joggingu, gry w koszykówkę, jazdy figurowej na lodzie czy też boksu lub szermierki

(chodzi o art. 4 przypis. BZ.)



Niestety nie masz racji. To jest nowum i jest ono związane z aktualną sytuacją prawną i pewnym "wysypem" spraw sądowych w ostatnich latach. W czym rzecz? Otóż polskie prawo inaczej traktuje osobę prowadzącą działalność gospodarczą, czy w sposób zinstytucjonalizowany udostepniający dany teren od zwykłego człowieka. I teraz jeżeli coś się stanie np. w górach na terenie Parku i klient będzie chciał o coś owy Park oskarżyć to nie będzie musiał udowodnić, że Park coś zapieprzył tylko Park bedzie musiał udowodnić, że nie zapieprzył. Podam przykład zresztą, z życia wzięty obecnie jeżeli zapieprzałeś na nartach i glebnąłeś, złamałeś sobie cuś to spokojnie możesz oskarżyć gestora wyciągu, że np. w tym miejscu była dziura. I w efekcie to nie ty powinieneś dowieść, że była tylko gestor musi dowieść, że jej nie było. Po wprowadzeniu inkryminowanej ustawy na Ciebie spadnie obowiązek udowodnienia istnienia dziury. Niestety przez ostatnie kilka lat jest coraz więcej spraw w których ludzie próbują w ten sposób wydrzeć kasę i zapis w prawie mówiący o robieniu tego na własną odpowiedzialność był konieczny. Tego typu rzecz może się tyczyć zawianego szlaku, wiatrołomu etc. etc.

Tego samego problemu dotyczy punkt 4.


Cytuj:
Ad. Art. 8 –
TOPR I GOPR zapewniły sobie tą ustawą praktyczny monopol. Ale nie tylko. Jak wynika z art. 8 jeszcze szereg czynności dodatkowych, świadczonych zapewne odpłatnie i może nawet dość rentownych.


Z monopolem masz rację. Ustawodawca miał tak naprawdę dwa wyjścia: olać TOPR i GOPR powołując nową służbę (model słowacki i powstanie HZS) spychając TOPR i GOPR do pozycji służb pomocniczych. Dwa usankcjonować obecny stan rzeczy. Wybrał rozwiązanie obecnie istniejące.

Cytuj:
Ad Art. 10 –
Przytaczam, bo ważny:
/..../
Pozornie to wszystko się zgadza. Aliści czy to nie jest przypadkiem wprowadzenie „kuchennymi drzwiami” możliwości rozwiązania znanego z praktyki naszego południowego sąsiada, czyli zamknięcia np. obszaru Tatr na cały okres zimy? Coś jest chyba na rzeczy!


Nie. Obecny stan prawny umożliwia TOPR/GOPR wnioskowanie do np. Administracji publicznej o zamknięcie terenów. Słyszałeś o tym coby tak było? Co więcej zmiany w TPN likwidujące zamykanie obszarów powyżej schronisk były z inicjatywy TOPR. Ów zapis musi istnieć i istnieje w analogicznym prawodawstwie wielu krajów. Jego skutki można było zaobserwować ostatnio w Austrii - w pewnych fragmentach kraju zakazano wychodzenia w góry ze względu na opady śniegu i potężne zagrożenie lawinowe.

Cytuj:
Po pierwsze jest tu mowa nie o FINANSOWANIU ale DOFINANSOWANIU a to nie to samo. Skąd reszta pieniędzy? Dla mnie jasne – z Art. 3 i Art. 4. Tekstu pkt.2 ustęp 1 nie brałbym z nadmiernym optymizmem.


Wyjaśnienie jest znacznie prostsze - w ustawie nie może być mowy o finansowaniu (w sensie całości) GOPR i TOPR. Dlaczego? Otóż GOPR i TOPR NIE SĄ służbami państwowymi. Są stowarzyszeniami i państwo nie ma brać na swoje barki ich utrzymania tylko może je ewentualnie dofinansować. Owo dofinansowanie jest związane z realizacją umowy pomiędzy w/w stowarzyszeniami a MSWiA w zakresie bezpieczeństwa w górach. Stąd zresztą zapis w punkcie 3 "Dotacje, o których mowa w ust. 1, udzielane są z pominięciem otwartego konkursu ofert. "


Natomiast ja bardzo bym chciał by na gruncie owej ustawy dało się zdobyć możliwość pociągnięcia do odpowiedzialności ludzi którzy bez potrzeby uruchamiają akcję. Typu obiecał, że jak dojdzie to zadzwoni (i nie zadzwonił). Czy taka możliwość będzie nie wiem, ale podejrzewam, że bardzo trudna do wyegzekwowania.

Pozdrawiam,

Kuba


Pozdrowienia

Basia

_________________
-------------------------------------------------
Studenckie Koło Przewodników Górskich "Harnasie" w Gliwicach zaprasza na kurs przewodnicki :)
http://www.skpg.gliwice.pl/kurs/


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: N mar 01, 2009 8:18 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14900
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
Basia Z. napisał(a):
KubaR napisał(a):
Tego samego problemu dotyczy punkt 4.


Zupełnie tego tak nie widzę. Jest różnica między obroną przed skarżącym turystą a możliwością skarżenia turysty (pan Kuba dość wyraźnie napisał że mu się to drugie marzy).
Punkt 3 - OK, w niech będzie.
Punkt 4 jest ewidentna próbą wskazania jakichś konkretnych obowiązków turysty (np dobrego ubioru) więc ewidentnie jest próba stworzenia dobrego podłoża pod możliwość zaskarżenia tegoż. Powinniśmy domagać się pozostawienia punkt 3, OK, natomiast skasowania punktu 4, który de facto jest raz że wymierzony w turystów, dwa że korupcjogenny (kask? Tylko atestowany w atestowanej firmie, co dwa lata homologacja!). A chyba nikt nie ma wątpliwości, że off-rodowcy oberwą w pierwszej kolejności...
Poza tym - jeżeli pan Kuba chce mieć możliwość skarżenia tych którzy wezwali do akcji w sposób nieuzasadniony to czemu tak tego nie zapisano??

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: N mar 01, 2009 8:33 pm 
Stracony

Dołączył(a): N wrz 14, 2008 5:52 pm
Posty: 5846
Lokalizacja: Górny Śląsk
grubyilysy napisał(a):
BTW - co za jeden ten KubaR?


Kuba Radliński (napisałam to wyżej).
Prywatnie - mój kumpel, oficjalnie - ratownik z podhalańskiej grupie GOPR i moim skromnym zdaniem jeden z lepszych w Polsce specjalistów od spraw lawinowych, badania śniegu itd. Autor szeregu publikacji z tej dziedziny.
(ale te informacje to tak na marginesie, bo Kuba zaraz mnie opierniczy, że o Nim piszę i będę musiała postawić mu wódkę ;-) )

Nie ma w tym nic dziwnego, ze GOPR / TOPR chcą stworzyć ustawę, która w końcu ustawowo zabezpiecza możliwości finansowania tych stowarzyszeń.

Co do skarżenia - Kuba pisze wyraźnie że chciałby mieć możliwość obciążenia kosztami akcji żartownisiów oraz osoby, które swoją nieodpowiedzialnoscią (nie w górach !!!) spowodowały poważne akcje.

Chodzi o akcje typu - cały GOPR szuka gościa, bo poszedł w góry i nie wrócił do domu a on siedzi u jakiejś baby.

Natomiast parki narodowe, gestorzy wyciągów chca się bronić (i tu też nie ma nic dziwnego) przed pozwami typu że w lutym ścieżki w Tatrach są nieodśnieżone nieposypane i ktoś złamał tam nogę, więc chce skarżyć park, ze ścieżki nie przygotował właściwie.

Ja myślę ze przesadzacie, sądzę że dla nas jako turystów niewiele się zmieni.


Poza tym:

grubyilysy napisał(a):
Poza tym - jeżeli pan Kuba chce mieć możliwość skarżenia tych którzy wezwali do akcji w sposób nieuzasadniony to czemu tak tego nie zapisano??


Przecież nie jest twórcą ustawy.
To co przekleiłam wyżej to jego prywatny komentarz do projektu ale z "innego punktu siedzenia" czyli ratownika GOPR.

Pozdrowienia

Basia

_________________
-------------------------------------------------
Studenckie Koło Przewodników Górskich "Harnasie" w Gliwicach zaprasza na kurs przewodnicki :)
http://www.skpg.gliwice.pl/kurs/


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł:
PostNapisane: N mar 01, 2009 9:06 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14900
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
Basia Z. napisał(a):
grubyilysy napisał(a):
BTW - co za jeden ten KubaR?


Kuba Radliński (napisałam to wyżej).

No tak, sorki, zauważyłem, nawet zdążyłem wyedytować posta i usunąć pytanie :-).

Basia Z. napisał(a):
Chodzi o akcje typu - cały GOPR szuka gościa, bo poszedł w góry i nie wrócił do domu a on siedzi u jakiejś baby.

Problem polega na tym, że niby coś tam się w teorii ma na myśli, pisze się więc ustawę, a potem się okazuje że ustawa jest tak sformuławana że obejmuje cokolwiek innego niż się li tylko KOMENTOWAŁO projekt i - podobno - li tylko miało na myśli.
Przeczytaj punkt 4 - zauważysz że wszyscy off-roadowcy z definicji odpowiadają cywilnie za wywołanie interwencji TOPRu (złamali przepisy, które byli zobowiązani respektować (p.4!), więc odpowiadają cywilnie (p.3)).
Można by się zastanawiać czy aby nawet i nie słusznie, ale powstaje problem konstrukcji prawnej, która praktycznie utrudni ubezpieczenie się od takiej ewentualności. To nawet model słowacki jest lepszy, płaci się ubezpieczenie za "zaawansowaną turystykę" albo "alpinizm". W razie czego - złamane przepisy parku (np. wejście na Wysoką bez przewodnika) to złamane przepisy parku ALE NIE USTAWA!
[/quote]
Basia Z. napisał(a):
Ja myślę ze przesadzacie, sądzę że dla nas jako turystów niewiele się zmieni.

W świetle powyższego obawiam się, że jesteś w błędzie.
To znaczy może tak, może nie. Jak dotąd nie wzywałem jeszcze nigdy TOPRU/GOPRU. Ale kilka razy byłem w sytuacji podbramkowej. Paradoksalnie - doliczyłem się już trzech przypadków - kiedy "groziła" mi pomoc - dwa razy musiałem przekonywać TOPR/GOPR, że pomoc nie jest mi potrzebna, raz poprostu ktoś nieco nadgorliwie zaalarmował TOPR - nie zalewam, tak było. A co jeśli udzielono by mi pomocy siłą, bo ktoś by uznał że byłem w "zawinionym" niebezpieczeństwie?

Basia Z. napisał(a):
Poza tym:
grubyilysy napisał(a):
Poza tym - jeżeli pan Kuba chce mieć możliwość skarżenia tych którzy wezwali do akcji w sposób nieuzasadniony to czemu tak tego nie zapisano??

Przecież nie jest twórcą ustawy.

Jasne, sorki jeśli uraziłem.
Podobno ścieżka prowadzi do niejakiego Van Der Coghena, ale patrząc po wypowiedziach zaangażowanie GOPRU/TOPRU w tworzenei tego tekstu wydaje się oczywiste.

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 159 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Polityka prywatności i ciasteczka
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL