Forum portalu turystyka-gorska.pl

Wszystko o górach
portal górski
Regulamin forum


Teraz jest Pt kwi 19, 2024 5:08 am

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3270 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: So sty 16, 2021 3:14 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14880
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
tomek.l napisał(a):
I już mu piszą, że to ból dupy.

Taką mam koncepcję, że to dlatego nie mieliśmy żadnych szans.
Po prostu w Polsce "same asy" i wszyscy na wszystkim się znają najlepiej, a w każdym razie najlepiej z rodaków.
Ale to co tak naprawdę dobrze umiemy, to się do tych rodaków przypierdalać.

Prawdę mówic nasz skład, a skład który dziś stanął na K2 (a w tej chwili jak sie zdaje walczy o życie)
to nawet nie II liga przy ekstraklasie.*

Gratulacje dla Nepalczyków!


*
Tak w trakcie obiadu zrozumiałem, że właśnie sam się ... :). Cóż, w końcu też jestem Polakiem.

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: So sty 16, 2021 3:48 pm 
Przypadek beznadziejny

Dołączył(a): Cz maja 02, 2013 1:05 pm
Posty: 1693
https://www.instagram.com/p/CKGujWGjdXF/

14dawa 16 Jan 2021

WE DID IT, BELIVE ME WE DID IT- JOURNEY TO THE SUMMIT NEVER DONE BEFORE
The Karakorum's 'Savage Mountain' been summited in most dangerous season: WINTER

Nepalese Climbers finally reached the summit of Mt. K2 (Chhogori 8611m), this afternoon at 16:58 local time. This is the first winter ascent of the 2nd highest mountain in the world and the ONLY eight thousander (8000er) peak remained to be climbed in winter. This is a greatest achievement in the history of mountaineering, this is the good example of team work. Thanks to the mountain for granting this climb, “if mountain let you climb, no one can stop you.”

Winter Expedition Timeline: (above 7000m)
1987/1988: Polish-Canadian-British Expedition- 7,300 meters.
2002/2003: Netia K2 Polish Winter Expedition - 7,650 meters.
2011/2012: Russian expedition - 7,200 meters.
2017/2018: Polish National Winter Expedition- 7600 meters.
2020/2021: Nepalese K2 Winter Expedition (combined) - 8611 METERS (SUMMIT )

Thanks to all of you who supported us, directly and indirectly during the expedition, WORLD should be proud.

It’s K2 and it’s winter, still many uncertain things may occur, we never know. Hope everyone descend to the basecamp safely.

10 Climbers:
a. Nirmal Purja
b. Gelje Sherpa
c. Mingma David Sherpa
d. Mingma G
e. Sona Sherpa
f. Mingma Tenzi Sherpa
g. Pem Chhiri Sherpa
h. Dawa Temba Sherpa
i. Kili Pemba Sherpa
j. Dawa Tenjing Sherpa

Tashi Delek, Inshallah, Namaste

_________________
"Ostrożnie, tam przepaść!", Maria Bandrowska, 27 lipca 1914 r.
"Ile razy widziałeś schodzącą lawinę w Tatrach w grudniu?" magis, 2018


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: So sty 16, 2021 5:07 pm 
Uzależniony ;-)

Dołączył(a): Śr gru 14, 2005 7:34 pm
Posty: 1068
https://www.instagram.com/p/CKHJtFsjKA1/

Cytuj:
10 climbers safely reached to the C4, all fine and in a good shape.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: So sty 16, 2021 6:32 pm 
Swój

Dołączył(a): Cz lip 09, 2015 6:46 pm
Posty: 37
Kiedy oni właściwie zaczęli działać na miejscu? Bo mam wrażenie że pojechali pod K2, podziałali 2 tygodnie i zrobili co do nich należało. Jak sobie przypomnę ostatnia polska wyprawę gdzie chyba że 2 miesiące tam spędzili to... smiesznie.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: So sty 16, 2021 10:04 pm 
Stracony

Dołączył(a): Wt sie 07, 2012 8:56 pm
Posty: 4265
Lokalizacja: Łódź
Zeszli od razu do trójki. Oby zdążyli zejść jutro niżej przed uderzeniem wiatru. Cieszę się że to właśnie im się udało zdobyć szczyt.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: So sty 16, 2021 11:39 pm 
Zasłużony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn sie 28, 2017 8:32 pm
Posty: 216
Cytuj:
I już mu piszą, że to ból dupy.


Jeśli pierwsze co robi, po tym jak weszli to wytyka im "doping" to to niestety wygląda jak ból dupy.
No ale coś trzeba powiedzieć, żeby sponsorów odpowiednio zmotywować na przyszłość :P

Ja mu już w każdym razie nie kibicuję.

_________________
......................................


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N sty 17, 2021 1:14 am 
Uzależniony ;-)

Dołączył(a): N sie 25, 2013 10:23 am
Posty: 1499
A mnie się tam podoba, że Adam mówi to, co myśli.
Poprawność polityczna to ogromna zmora naszych czasów.

Jeżeli ktoś postrzega to za "ból dupy" to znaczy jedynie, że nie ma większego pojęcia o tym, co mówi.
Adam od dawna mówił, że wchodzenie na tlenie uważa za doping (ot choćby w tej rozmowie: https://www.youtube.com/watch?v=_h1Q78JyobY). Takie ma stanowisko i tyle.
Byłoby IMHO dość słabe, gdyby nagle teraz, na potrzeby chwili, zmienił zdanie. Pewnie też wtedy można byłoby się do niego dowalić, że kiedyś mówił A, a teraz B (i spekulacje, że pewnie po to, aby się przypodobać fanom, mediom, sponsorom).
No i pewnie jeszcze, że taka zmiana zdania to generalnie brak szacunku dla Nepalczyków.

Generalnie fajnie, że weszli, ogromny wyczyn, wzięli to K2 tak jakby to był Kasprowy czy inna Świnica.
Ale to nie znaczy, że każdy musi się wypowiadać o ich wejściu w samych superlatywach i nie może mieć prawa do własnego zdania.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N sty 17, 2021 8:03 am 
Uzależniony ;-)

Dołączył(a): Śr gru 14, 2005 7:34 pm
Posty: 1068
Zdjęcie ze szczytu:
https://www.instagram.com/p/CKIWAeOjlzs/

Cała dziesiątka dotarła wczoraj do C3- ośmiu zostało na noc z zamiarem zejścia w dniu dzisiejszym, a Sona Sherpa i Galje Sherpa ruszyli od razu do BC.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N sty 17, 2021 10:13 am 
Przypadek beznadziejny

Dołączył(a): Pn sie 20, 2012 9:47 pm
Posty: 2380
Lokalizacja: Kraków
Rambubu napisał(a):
A mnie się tam podoba, że Adam mówi to, co myśli

Mówić sobie może, historia się dokonała i już na zawsze 10 nazwisk przejdzie do historii. Słowa Adama natomiast nie przejdą, tak jak jego ewentualne powtórzenie drogi w "czystym" stylu. No może będzie to istotne dla środowiska i strażników czystości stylu. W szeroko pojętej świadomości epopeja himalajska się zakonczyła i żadne antydopingowe teorie tego nie zmienią.
Jak dla mnie tego typu komentarze są mega słabe i takie... polskie. Zajebiście irytujace. Wstyd.

Czy Adam uznaje pierwsze zimowe wejscie na Everest, z dopingiem?
A nie czekaj, to Polska, to uznajemy.
Brakuje jeszcze Urubki, żeby oświadczył, że zima kończy sie w grudniu.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N sty 17, 2021 10:16 am 
Swój
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N cze 29, 2008 11:31 am
Posty: 48
Lokalizacja: Lublin/Kozłówka
Dokonało się, cieszę się, że dokonali tego sherpowie.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N sty 17, 2021 10:57 am 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz sty 13, 2005 2:03 pm
Posty: 11083
Lokalizacja: Poznań
Urubko też ma takie zdanie jak Adam w temacie wchodzenia na tlenie. Z resztą nie tylko oni. Najbardziej i tak mi się podobało podejście Mackiewicza. Miał wstręt do nieswoich poręczówek :)
Fakty są faktami. Zrobili pierwsze wejście zimowe na tlenie. I każdy może zrobić jeszcze pierwsze wejście zimowe w stylu sportowym. Tak jak było z Everestem.

Szerpowie są mocni. Było ich wielu i wszystkim chciało się pracować i wejść. Tego zabrakło poprzednikom. Choć należy na to spojrzeć też przez pryzmat dodatkowego tlenu. I jednej jeszcze rzeczy zabrakło poprzednikom. Szerpowie miieli ogromnego fuksa do pogody.
Śmiem twierdzić, że gdyby 3 lata temu ZHP :D miało to samo. Czyli mieli kilku Adamów i Denisów, byli z tlenem w plecakach, i mieli sporego fuksa do pogody to temat K2 byłby już częściowo zamknięty.
Częściowo. Bo czekałby na beztlenowców :D

_________________
Tatrzańskie szlaki


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N sty 17, 2021 10:57 am 
Uzależniony ;-)

Dołączył(a): N sie 25, 2013 10:23 am
Posty: 1499
Pan Maciek napisał(a):
Zajebiście irytujace. Wstyd.


E, jakoś ludzie za bardzo emocjonalnie do tego wszystkiego podchodzą.

Napisał jak uważa i tyle. Zawsze tak uważał. Jego wpis był w teorii adresowany do Nepalczyków, a oni i tak pewnie maja wyj.... na to, co sądzi w temacie Bielecki, najbardziej się tym przejmuje szerokie grono "tatromaniaków".

Gdybym miał np. znajomego, który zawsze twierdził, że wejścia z przewodnikiem są dla ułomnych i nie uważa takiego wejścia za "zdobycie" szczytu, a potem nagle wylewnie mi gratulował wciągnięcia mnie na powrozie przez takowego przewodnika na przykładowy Gerlach (piszę oczywiście całkowicie teoretycznie, żeby nie było, żem kiedykolwiek wchodził gdziekolwiek z przewodnikiem :lol: ) - no poczułbym się co najmniej dziwnie.
Dużo bardziej wolałbym, żeby mi powiedział wprost, że dla niego to jestem piz.. a nie skoczek. Może być i publicznie, np. na forum.turystyka-gorska.pl czy innym podobnym ;-)

A jak chodzi o ten "nasz" zimowy Everest, to chyba sytuacja też nie jest jakaś wybitnie klarowna i trudno się podjąć tak łatwej oceny; zresztą też w wyżej zalinkowanej rozmowie mówi o tym Bielecki. Inne były standardy 40 lat temu, inne są teraz. Wprawdzie nie ma w środowisku jakiegoś jasno sprecyzowanego "kodeksu" i każda sytuacja jest oceniana indywidualnie, ale ile z wypraw atakujących K2 zimą w XXI wieku korzystało z dodatkowego tlenu? A parę tych wypraw było, nie tylko polskich. Widać dotarcie do piku i zapisanie się w historii bez względu na wszystko nie stanowiło tutaj celu absolutnego.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N sty 17, 2021 11:09 am 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14880
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
Pawel_Orel napisał(a):
Cała dziesiątka dotarła wczoraj do C3- ośmiu zostało na noc z zamiarem zejścia w dniu dzisiejszym, a Sona Sherpa i Galje Sherpa ruszyli od razu do BC.

Jakoś długo brak kolejnych info.

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N sty 17, 2021 11:11 am 
Zasłużony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn sie 28, 2017 8:32 pm
Posty: 216
Pan Maciek napisał(a):
Mówić sobie może, historia się dokonała i już na zawsze 10 nazwisk przejdzie do historii. Słowa Adama natomiast nie przejdą, tak jak jego ewentualne powtórzenie drogi w "czystym" stylu. No może będzie to istotne dla środowiska i strażników czystości stylu. W szeroko pojętej świadomości epopeja himalajska się zakonczyła i żadne antydopingowe teorie tego nie zmienią.
Jak dla mnie tego typu komentarze są mega słabe i takie... polskie. Zajebiście irytujace. Wstyd.


Dokładnie.
I przynajmniej mógł sobie to odpuścić w momencie składania gratulacji, które z dopiskiem o o dopingu przeistoczyły się w "niby-gratulacje".
A prawda jest taka, że to co chciał zrobić, właśnie przestało się liczyć dla dużej większości ludzi.

_________________
......................................


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N sty 17, 2021 11:15 am 
Uzależniony ;-)

Dołączył(a): N sie 25, 2013 10:23 am
Posty: 1499
Gieferg napisał(a):
A prawda jest taka, że to co chciał zrobić, właśnie przestało się liczyć dla dużej większości ludzi.


Myślę, że jest to cios, po którym Adam się już nie podniesie.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N sty 17, 2021 11:22 am 
Stracony

Dołączył(a): Wt sie 07, 2012 8:56 pm
Posty: 4265
Lokalizacja: Łódź
Rambubu napisał(a):
Gieferg napisał(a):
A prawda jest taka, że to co chciał zrobić, właśnie przestało się liczyć dla dużej większości ludzi.


Myślę, że jest to cios, po którym Adam się już nie podniesie.

Adam już się tłumaczy z wczorajszego komentarza. Zdaje się że opinie ogółu jednak mają dla niego znaczenie.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N sty 17, 2021 11:31 am 
Przypadek beznadziejny

Dołączył(a): Pn sie 20, 2012 9:47 pm
Posty: 2380
Lokalizacja: Kraków
I tak to zostawię. Są wejścia w ogóle i wejscia sportowe, niech każdy się interesuje i uznaje to co uznaje za właściwe. Moja ocena sytuacji bierze się też z ogólnego poglądu co do chodzenia po górach i wspinania, tzn mam centralnie wyrąbane na czystość stylową. Dla mnie nie ma problemu chwycić za eksa czy obejść ścisłą grań. Lubię łazić i wspinać jakimkolwiem sposobem, dla przyjemności i przygody, nie dla wyników i nieskazitelnosci stylu. Strażnicy stylu mnie śmieszą i tyle.
W historii Bieleckiego nie razi mnie spór free style vs sport style, tylko zwyczajnie niepotrzebny komentarz na gorąco, podprogowo komunikujący, że to jest gówno warte a tylko my prawdziwi himalaiści mamy pisać historię, najlepiej my Polacy.
To jest dokładnie to samo co wyśmiewanie adidasów i dżinsów na szlaku, tylko inna skala.

Rambubu napisał(a):
Gieferg napisał(a):
A prawda jest taka, że to co chciał zrobić, właśnie przestało się liczyć dla dużej większości ludzi.


Myślę, że jest to cios, po którym Adam się już nie podniesie.


Niestety, tak to wybrzmiało, jaby stracił życiowy cel. Oszukali Polaka


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N sty 17, 2021 11:48 am 
Swój
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N cze 29, 2008 11:31 am
Posty: 48
Lokalizacja: Lublin/Kozłówka
Podobno jeden z sherpów wszedł bez tlenu, to jak interpretować takie wejście?


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N sty 17, 2021 11:55 am 
Uzależniony ;-)

Dołączył(a): N sie 25, 2013 10:23 am
Posty: 1499
WILCZYCA napisał(a):
Adam już się tłumaczy z wczorajszego komentarza.


Tak samo jak się tłumaczył choćby po Broad Peaku.
A fala tzw. "hejtu" (w tym i tzw. "środowiskowego") była nieporównywalnie większa.
Podniósł się?

Pan Maciek napisał(a):
Są wejścia w ogóle i wejscia sportowe, niech każdy się interesuje i uznaje to co uznaje za właściwe. Moja ocena sytuacji bierze się też z ogólnego poglądu co do chodzenia po górach i wspinania, tzn mam centralnie wyrąbane na czystość stylową.


Wiesz, ja to w sumie mam wyrąbane nawet na całą tę "rywalizację" odnośnie zimowych ośmiotysięczników. Jakbym miał wymienić z pamięci wszystkich zimowych zdobywców całej 14tki (nawet nie licząc Nepalczyków) to nie dałbym rady.
Co to za "sport", gdzie "rywalizują" (nawet to słowo tutaj jakoś kompletnie nie pasuje) w sumie 3 kraje? Toć już w skokach narciarskich większa konkurencja :mrgreen:

Ale też szanuję poglądy osób, które wyrąbane nie mają.
I wolę, żeby swoje zdanie wyrażali wprost (tym bardziej, jeżeli takie zdanie mieli od dawna), a nie próbowali uprawiać sztuczną kurtuazję.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N sty 17, 2021 11:59 am 
Uzależniony ;-)

Dołączył(a): N sie 25, 2013 10:23 am
Posty: 1499
kaktus napisał(a):
Podobno jeden z sherpów wszedł bez tlenu, to jak interpretować takie wejście?


To już pytanie do Adama.

Mnie się podoba

Rambubu napisał(a):
że Adam mówi to, co myśli.


a nie to, co myśli.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N sty 17, 2021 12:15 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14880
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
Rambubu napisał(a):
3 kraje

No to już* 7 się zebrało. Klasyfikacja medalowa (tak z pamięci):

1. Polska 11
2. Włochy 4
3. Kazachstan 2
4.
a. Nepal 1 (10 osobowejść)
b. Pakistan (1 osobowejście), Hiszpania (1 osobowejście). USA (1 osobowejście)


(Ci Jankesi to wszędzie wetkną nos....)


-----
No i tak własciewie "już" i na tym kojniec.

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N sty 17, 2021 12:24 pm 
Przypadek beznadziejny

Dołączył(a): Cz maja 02, 2013 1:05 pm
Posty: 1693
Rambubu napisał(a):
Adam od dawna mówił, że wchodzenie na tlenie uważa za doping (ot choćby w tej rozmowie: https://www.youtube.com/watch?v=_h1Q78JyobY). Takie ma stanowisko i tyle.

Ładnie to bodajże Wielicki powiedział: ułatwienie a nie doping.
Tak samo jak ułatwieniem jest stosowanie profesjonalnej odzieży. Jakoś Adam korzysta z goretexu, kurtki puchowej - te ułatwienia mu nie przeszkadzają?
Wszak George Mallory działał w wełniakach i flanelach (i z tlenem też - póki go nie zabrakło) - można? Można? I to był czysty styl.

A co z podgrzewanymi butami/skarpetkami? To nie jest doping/ułatwienie? Wszak Adam sam konstruował i stosował takie rozwiązania. A teraz każdy może kupić podgrzewane skarpety oraz rękawice.

Jak "bez dopingu/ułatwień" to tylko z niemal gołą d...., tak jak nas Najwyższy stworzył. :P. Tak jak ta panna, która wczoraj Babią Górę próbowała zdobyć i popadła w hipotermie - temp. ciała 26 st C.

I tak jak Pan Maciej zauważły: pierwszy zimowy 8K - wejście na Mt. Everest też się odbyło z tlenem. I to się ładnie spina 40-letnią klamrą.

_________________
"Ostrożnie, tam przepaść!", Maria Bandrowska, 27 lipca 1914 r.
"Ile razy widziałeś schodzącą lawinę w Tatrach w grudniu?" magis, 2018


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N sty 17, 2021 12:40 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt sie 29, 2006 3:34 am
Posty: 14880
Lokalizacja: Ząbkowska, róg Brzeskiej
Za wspinanie.pl:
https://forum.wspinanie.pl/read.php?7,7 ... msg-703170
Cytuj:
Schodząca przez noc dwójka jest już w bazie!
AM

_________________
Widzisz lewaka, nie stój z boku, reaguj!! Pamiętaj, lewactwo karmi się obojętnością i bezczynnością.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N sty 17, 2021 1:05 pm 
Uzależniony ;-)

Dołączył(a): N sie 25, 2013 10:23 am
Posty: 1499
grubyilysy napisał(a):
No to już* 7 się zebrało.


Niech będzie i 7, w końcu Szwedzi też mają swoich medalistów olimpijskich w skokach narciarskich.


Wolf_II napisał(a):
A co z podgrzewanymi butami/skarpetkami? To nie jest doping/ułatwienie? Wszak Adam sam konstruował i stosował takie rozwiązania. A teraz każdy może kupić podgrzewane skarpety oraz rękawice.

Jak "bez dopingu/ułatwień" to tylko z niemal gołą d...., tak jak nas Najwyższy stworzył. . Tak jak ta panna, która wczoraj Babią Górę próbowała zdobyć i popadła w hipotermie - temp. ciała 26 st C.

I tak jak Pan Maciej zauważły: pierwszy zimowy 8K - wejście na Mt. Everest też się odbyło z tlenem. I to się ładnie spina 40-letnią klamrą.


Czyli że co - uważasz, że Adam nie ma prawa do wyrażenia własnego zdania, bo to nie zgadza się z Twoimi poglądami?

Jak już luźno rozmawiamy, to z moimi zresztą też nieszczególnie, tyle że mnie bardziej przekonuje coś innego od tego wyświechtanego i wielokrotnie powtarzanego argumentu o zimowym Evereście 40 lat temu.
Większym IMHO problemem jest wyznaczenie wyraźnej granicy pomiędzy wchodzeniem tlenowym a beztlenowym; ocena sytuacji takich jak korzystanie z poręczówek zakładanych na tlenie czy napieranie w zespole wspinaczy korzystających z tlenu (tak jak to chyba robił Bielecki wchodząc na K2 w 2012 r.), mając świadomość, że w razie "W" można z takiego tlenu też skorzystać.

No ale ja to ja, ktoś może to postrzegać inaczej i ja to rozumiem.
Szczególnie jeżeli ten "ktoś" to osoby, które trochę na tych ośmiotysięcznikach podziałały i mają dużo lepszą wiedzę i doświadczenie odnośnie działania na tlenie i bez niego.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N sty 17, 2021 4:02 pm 
Stracony

Dołączył(a): Wt sie 07, 2012 8:56 pm
Posty: 4265
Lokalizacja: Łódź
Już wszyscy w bazie :cheer:

https://www.facebook.com/14dawa


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N sty 17, 2021 5:04 pm 
Przypadek beznadziejny

Dołączył(a): Pn sie 20, 2012 9:47 pm
Posty: 2380
Lokalizacja: Kraków
Rambubu napisał(a):
Czyli że co - uważasz, że Adam nie ma prawa do wyrażenia własnego zdania, bo to nie zgadza się z Twoimi poglądami?

Ma jak najbardziej, tak samo jak ja mam prawo powiedzieć o tym myślę co powiedział.
Robi sie z tego jakiś absurd, gdzie jest granica "dopingu". Czy korzystanie z usług szerpów to też jakis rodzaj dopingu?. Który z wielkich himalaistów dałby radę bez nich?
No, może Kurtyka.

Mam wrażenie, że i tak chodzi o coś innego. Że nasi wspólcześni alpinisci bardzo chcieliby zaistniec w historii jak starsze pokolenie z lat 70/80. Tylko, że nie ma juz gdzie i jak.

A poza tym bardzo podobał mi się finał, to czekanie przed szczytem i wspólne wejscie z hymnem Nepalu na ustach. Nie słyszałem wcześniej o takiej historii. Symbolicznie zajebiste.
I jakie inne od parcia na indywidualne wyniki.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N sty 17, 2021 5:12 pm 
Kombatant

Dołączył(a): Pt mar 26, 2010 11:21 am
Posty: 546
Lokalizacja: Kraków
Bardzo mi się spodobało to, jak sprawę skomentował Kacper Tekieli:

Cytuj:
Wielkie gratulacje dla Wszystkich nepalskich ludzi gór. Dzisiejsze wydarzenie to wspaniałe zwieńczenie Waszego wkładu w dziedzictwo wspinania.
A teraz komentarz, hurtowo, bo nie chcę już detalicznie; od początku eksploracjj Himalajów i Karakorum Szerpowie i wspinacze pakistańscy pełnili ważną funkcję. Tylko niektórzy z nich traktowali to ambicjonalnie, dla większości był to sposób na utrzymanie swoich rodzin w tych trudnych do życia, pięknych krainach. Od początku wspinacze z zachodu oczekiwali więc od nich przede wszystkim skuteczności co wiązało się z używaniem tlenu z butli na wysokości. Nawet dzisiaj, wielu "betlenowców" wchodzi na szczyty po poręczach, lub choćby asekurując się z poręczówek założonych tego samego czy też zeszłego sezonu przez Szerpów działających komercyjnie, więc "na tlenie". Słyszę ciągle głosy: "jeśli Twój partner używał tlenu, to również twoje przejście jest na tlenie". Nie słyszałem natomiast nigdy wyrazów trzeźwego spojrzenia w rodzaju: "wszedłem bez tlenu, ale asekurowałem się z poręczy, które założył Szerpa na tlenie dwa sezony temu". Więcej konsekwencji! I dlaczego po kilkudziesięciu latach oczekiwania przede wszystkim skuteczności od Hapsów czy Szerpów, teraz nagle stawia się im zadania etyczne czy sportowe (delikatne sugestie by zostawić K2 dla tych co chcą bez tlenu).
Oni zrobili to tak, jak robili to zawsze, ze względu na popyt generowany przez ludzi zachodu. To była wielka demonstracja siły i wiedzy o górach i choć ani ja ani żaden z moich bohaterów butli z tlenem w górach nigdy nie użył, to nie widzę powodu, by rościć sobie prawo do decydowania o etyce pionierskich wyczynów. Wielkie gratulacje.


[url]Źródło: Kacper Tekieli - Alpinizm, Facebook[/url]

Co do Bielieckiego: słowo "doping" wg mnie zostało w niej użyte bardzo niefortunnie. Doping w sporcie wyczynowym to oszustwo i okradanie "czystych" sportowców z należnych im medali. Do tego dopingowicze ukrywają fakt, że korzystają z nielegalnego wspomagania. A tutaj Nepalczycy niczego nie ukrywali. Naprawdę, zwykłe "gratuluję" bez żadnego "ale" wystarczyłoby. Zwłaszcza, że AB wypowiadał się o dopingu, zanim jeszcze zdobywcy bezpiecznie zeszli do bazy.

Nie kupuję też tłumaczeń, że Wielicki i Cichy mogli wchodzić z tlenem, bo to było 40 lat temu. Te 40 lat to było wystarczająco dużo, żeby udowodnić, że "teraz są już inne czasy".

Mam nadzieję, że jak już przejdzie nam ciśnienie na "narodowe" zdobycie K2 zimą, to może w końcu więcej uwagi media zaczną poświęcać sportowym przejściom na nieco niższych niż 8000 szczytach. Mamy np. dobrze rokującą Grupę Młodzieżową PZA, fajnie byłoby kiedyś jeszcze usłyszeć o Złotym Czekanie dla Polaków. Jeśli chociaż część z tych milionów, jakie szły na PHZ trafi teraz na bardziej ambitną sportowo działalność, to może się go doczekamy.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N sty 17, 2021 5:49 pm 
Przypadek beznadziejny

Dołączył(a): Cz maja 02, 2013 1:05 pm
Posty: 1693
Rozumiem, że dla kogoś wchodzenie z tlenem jest mniej honorne, mniej czyste niz bez tlenu. Razi mnie jednak ta niekonsekwencja.
Z tlenem jest bee, bez tlenu ok. A bez tlenu, ale z elektrycznym podgrzewaniem - to jest to "doping" czy też "czyste" zdobycie"?

Film ze szczytu.
https://twitter.com/i/status/1350778627302981634

_________________
"Ostrożnie, tam przepaść!", Maria Bandrowska, 27 lipca 1914 r.
"Ile razy widziałeś schodzącą lawinę w Tatrach w grudniu?" magis, 2018


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N sty 17, 2021 6:23 pm 
Stracony
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N mar 09, 2014 2:19 pm
Posty: 3046
comb napisał(a):
Bardzo mi się spodobało to, jak sprawę skomentował Kacper Tekieli:

Też miałem takie przemyślenia. Poza tym czego wymagać od Szerpów? Żeby poręczowali "nam" w sportowym stylu? :lol: Zrobili swoją robotę i uderzyli na szczyt. Bardzo dobrze, że to oni zamknęli ten rozdział, należało się im za lata harówki.
Część środowiska, które wypowiada się teraz o "dopingu" naśmiewała się z Mackiewicza, który pod tym względem bił ich wszystkich na głowę.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: N sty 17, 2021 9:22 pm 
Stracony

Dołączył(a): Pn paź 17, 2005 5:35 pm
Posty: 7568
Lokalizacja: z lasu
Wolf_II napisał(a):
Jaki tlen? to maseczka przeciw covid. Pewnie też mają takie przepisy, że w miejscach publicznych trzeba...


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3270 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Polityka prywatności i ciasteczka
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL