Bańdzioch napisał(a):
fj napisał(a):
„Som rád aj tomu, že do leta zrealizujeme aj projekt tzv. Via Ferraty, teda vzniknú zabezpečené horské cesty v náročných terénoch vybavené fixnými lanami, stúpačkami a inými istiacimi prvkami,“ povedal Ján Mokoš, predseda predstavenstva Oblastnej organizácie CR Región Vysoké Tatry.
"Bude to prepojenie Sedielka a Priečneho sedla,“
Słowacki do Ruskiego podobny przecież...
Jestem rad/z radością informuję? że do lata zrealizujemy projekt tak zwanej Via Ferraty, wtedy znikną zabezpieczenia górskie, a pojawią się liny, (stupacki - rozumiem to jako platformy pod buty) i inne ,,cośtam'' - powiedział Jan Mokos, przewodniczący? Oblastnej? Organizacji CR Region Wysokich Tatr.
Dokładniej to będzie tak:
"Jestem rad także z tego, że do lata zrealizujemy projekt tzw. Via Ferraty, w związku z czym powstaną ubezpieczenia szlaków w trudnym terenie w postaci stałych lin, klamr i innych zabezpieczających elementów- powiedział Jan Mokos, przewodniczący rady regionalnej organizacji CR Regionu Wysokie Tatry".
"Będzie to połączenie Lodowej Przełęczy z Czerwoną Ławką".
Oblastná Organizácia Cestovného Ruchu (OOCR) - czyli Regionalna Organizacja Ruchu Drogowego (przy czym pojęcie "Cesta" należy w tym przypadku rozumieć jako szlak, ścieżka) to takie ichnie stowarzyszenie zajmujące się budową i utrzymaniem szlaków, ścieżek rowerowych, itd.
Dopóki jednak nie będzie zgody od TANAP-u, to nie uwierzę.
Sam szlak by się przydał. Po pierwsze jako udostępnienie Małego Lodowego Szczytu (Siroka Veza, 2462m), po drugie jako dogodna trasa komunikacyjna pomiędzy Dolinami Jaworową, Staroleśną i Pięciu Stawów Spiskich (w tym ostatnim wypadku musieliby jeszcze znieść przepis o "jednokierunkowości" szlaku przez Czerwoną Ławkę, co mogłoby się wiązać z koniecznością jego przebudowy).
Czy musi tam być via ferrata, a nie tradycyjny szlak ze sztucznymi ułatwieniami to już inna sprawa. Tam jest max. 300 metrów terenu wymagającego ułatwień/ubezpieczeń (pomiędzy Harnaskimi Czubami a Harnaskim Zwornikiem). Reszta trasy między Lodową Przełęczą a Czerwoną Ławką jest na poziomie średniego znakowanego szlaku z wyższych partii Tatr Wysokich.
Już sobie wyobrażam opis w przewodniku: "Via Ferrata Lodowa Przełęcz - Czerwona Ławka. Podejście: 6h, Via Ferrata: 0h30min."
Ale niechby była, bo wierzchołków udostępnionych po stronie słowackiej jak na lekarstwo.